Loppisguide Berlin.

Söndag är loppisarnas dag i Berlin, de jag tipsar om har öppet 10-16, kan vi säga! Någon kanske öppnar 09.00 och någon har öppet till 17.00, men för att gardera mig så säger vi alltså 10-16!

1. Flohmarkt am Arkonaplatz (U-bahn linje U8, hållplats Bernauer Straße).
Berlins bästa loppis! Torget Arkonaplatz ligger i ett lite sömnigt kvarter i stadsdelen Prenzlauer Berg. Försäljarna höll fortfarande på att packa upp när jag kom dit vid 10-snåret (det lönar sig alltså inte att komma innan), och vilka grejer de packade upp sedan, tjoho! Fantastiska hatthyllor, plastmattor, 50-talslampor, plåtburkar och plåtbrickor, lanthandelskuriosa, emaljsaker, vykort, klädhängare, leksaker, smycken, julsaker.. Nästan allt på denna marknad var från 1930, -50, eller 60-talen. Priserna var varierande, naturligtvis visste många försäljare att ta rejält betalt men inte alla. Jag köpte min förtjusande kökshylla med mintgröna skjutluckor där för 25 €, prutad ner från 30 €.
En ovanligt liten loppis, men Berlins bästa för er som är intresserad av samma saker som jag, och det är vi många som är! Betyg 5 av 5. Bild nedan.



2. Flohmarkt am Boxhagener Platz (U-bahn linje U5, hållplats Frankfurter Tor).
Berlins nästa bästa loppis är mycket större, med mycket mer folk. Kanske är det fler som känner till den?
Boxhagener Platz är en park i stadsdelen Friedrichshain med lekplats och gräsyta i mitten, och marknaden håller till i gångarna runtom. Även detta är en mycket trevlig loppis med massor av saker från mina favoritårtionden. Här fanns också mycket möbler, otaliga försäljare hade snygga mattor, lampor och både mindre och större möbler i sina stånd. Vi var där vid 14-tiden och det var smockat med folk, svårt att komma fram i gångarna men även om det tog lång så ville man inte missa något. På Boxhagener Platz fanns även en del stånd med kläder, väskor och skor från 1950-80-tal. Rätt goda chanser att köpa fina saker för en liten peng. Betyg 5 av 5. Bild nedan.



3. Flohmarkt am Straße des 17 juni (S-bahn linje S5, S9, S75, hållplats Tiergarten).
I parken Tiergarten (som verkar vara Berlins motsvarighet till Central Park i New York) hålls loppisen under träden i en vacker allé i två riktningar. Jag skrev om den här sist jag var i Berlin också, ni kanske minns? Då fanns det t.ex ett stånd med bara begagnade pälsar. Det finns mycket smycken, glas, porslin, lampor, silver, mässing och ljusstakar, inte så mycket kläder eller möbler. Just den här har öppet både på lördagar och söndagar, och har varit mycket välbesökt när jag har varit där. Det jag saknade i det här fallet var just de saker som de två loppisarna ovan hade mycket av, 50/60-talsprylar och möjligheten att göra ett fynd. Rätt dyr prisnivå. Betyg 4 av 5. Bild nedan.



4. Flohmarkt am Mauerpark (U-bahn linje U2, hållplats Eberswalder Straße).
Mauerpark ligger i stadsdelen Prenzlauer Berg och heter så för att Berlinmuren gick precis intill. Stor och brokig loppis med inslag av vanlig marknad då det fanns ny konst, matstånd och massor av solglasögon-försäljare mixade med loppisborden. Jag gick inte igenom hela, som jag brukar göra, av den enkla anledningen att det var så förbaskat mycket folk. På gatan utanför var det liksom full rusning, det här verkade vara ett stort lokalt söndagsnöje. I anslutning till loppisen fanns det barer och matställen som var nedgångna och bohemiska, det förde tankarna till Christiania i Köpehamn, om ni varit där. Prisnivån varierar mellan försäljarna. Betyg 3 av 5.
Bild nedan.



5. Flohmarkt am John F. Kennedy-platz (U-bahn linje U4, hållplats Rathaus Schöneberg).
Loppis på torget framför rådhuset i stadsdelen Schöneberg. Varierad kompott, en korsning mellan utbudet på Arkonaplatz och Straße des 17 juni. Mycket boklådor och fyndlådor fyllda med glas, porslin och diverse smått. Även en del familjer som rensat ut, så det fanns en del barnkläder och skor. Betyg 3 av 5. Bild nedan.



Har ni besökt någon av dessa, håller ni med i vad jag skriver? Kommentera gärna!
Och ska ni till Berlin, skriv ut min loppisguide vetja!

Kommentarer
Postat av: Jess

My god! Jag måste till Berlin och gå på loppisar. Den saken är klar. Kanske ska överraska maken med en resa på vår ettåriga bröllopsdag. Vi har ju ändå pratat om en barnfri helg tillsammans. Detta vore höjden av lycka. Tack för inspirerande foton :-)

2011-07-30 @ 20:26:36
URL: http://retrolyckan.blogg.se/
Postat av: Gila

Jag är grymt sugen på att åka till Berlin. Det är så billigt att ta sig dit med flyg ju...iså fall ska jag skriva ut din loppis guide !

2011-07-30 @ 22:05:03
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Linda

Åh tack för loppisguiden till Berlin! Jag älskar verkligen Berlin, har varit där mycket när jag gick på Konsthögskolan. Men vet knappt om jag vågar mej på att gå på loppis i Berlin med tanke på hur mycket jag skulle gråta om jag hittade massor av fina stora saker som inte skulle gå att frakta hem! Men några resväskor skulle man ju kunna fylla! Såg du om det fanns mycket retro tyger? :)

2011-08-08 @ 13:09:14
URL: http://dollybirdretro.blogspot.com
Postat av: Jessica

Idag ska jag boka resa. Den blev till efter att jag gått och tänkt på ditt inlägg lääänge. Gissa om jag och maken längtar till vår i Berlin!

2012-02-16 @ 11:43:19
URL: http://retrolyckan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0