Fyndet från Bornholm.

Ibland står man där på loppis och tvekar kring något, ska man slå till eller inte?
Jag tvekade länge på den här vasen minns jag, tyckte den var lite dyr (60 kr) för på loppis ser jag gärna att saker kostar en femma eller tia. Nu i efterhand är jag så glad att jag köpte den, för den har blivit en riktig favorit. Hur mycket jag än pysslar runt och byter saker på bokhyllan eller på sideboardet så får vasen alltid stå framme. Den åker aldrig in i ett skåp.



När jag lade in bilder på vasen på ett antikforum där man alltid får kunniga och engagerade svar, så visade den sig vara från Bornholm. Keramikern Lisbeth Munch-Petersen hade verkstad i Gudhjem, och levde mellan 1909-97.
Hennes verkstadsproduktion utfördes i högbränt lergods. Vasen är märkt LMP undertill, men man ser knappt L:et.



Jag undrar såklart hur gammal den är, och vem som köpt den på Bornholm under en semester kanske, tyckt om den och sedan tagit med den till Sverige.. för att sedan hamna på loppis av någon anledning och till sist hos mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0