Ibland slinker det in en ros i femtiotalsdrömmen.

Jag gillar INTE krusiduller, lantligt, rutigt, sött, rosa/lila och romantisk stil på heminredning. Det kan vara fint hos andra men är inget för mig. Jag har dock en vurm för rosor, har alltid haft det, så när rätt rosmönstrat föremål dyker upp slår jag till. Den här underbara golvlampan stod och väntade på mig för ett tag sedan hos Emmaus, den blev jag direkt förälskad i. Stommen är ljusgrå och foten tung, förmodligen i gjutjärn. Den är märkt ASEA Belysning undertill, skärmen är enligt min bedömning ursprunglig (bara en sådan sak att den ser ut att vara sydd dit för hand och att den har små små fläckar av rost eller bara tidens tand!) och jag tycker lampan representerar exakt det där jag vill åt. Något som är lite dammigt, lite gulnat och orört. Som ur en idyll från förr.





Mitt kitschiga syskrin på ben ger mig också känslan jag beskrev ovan. Det är för övrigt otroligt praktiskt och rymligt, upptill finns en uttagbar insats med fack för småsaker som nålar, måttband, sax, tillbehör till symaskinen. Undertill ett större öppet fack där jag har alla trådrullar i ett rikt antal färger och nyanser, nåldyna osv osv.



Två söta kannor, den i förgrunden är väl en gräddkanna och den bakre lite större för mjölk kanske, har också fått följa med hem från någon second hand-affär. Även tavlan med den broderade rosen.



Vi fortsätter med en älskad bricka, faktiskt köpt i Danmark (annars är de flesta fynd inhemska). De här ser man ju ibland med olika dekorer. Den har flätade handtag, tidstypisk detalj!



Och avslutningsvis, visst är det här tidningsomslaget (från oktober 1955) en fröjd för ögat?
Det har ju allt! Stilig man, vacker kvinna, lite öm kärlek, tjusig färgsättning och lite ROSOR!



Så vad tycker ni, får föremål med rosor slinka in i det strama femtiotalet?
Golvlampan, syskrinet och brickan är ju uppenbarligen från tiden.
Inreder ni själv med rosföremål? Kommentera era funderingar!


Kommentarer
Postat av: Randiga Tråden

Underbara härliga rosor, visst är det fint, jag har också en förkärlek till dem, lampskärmen är snygg,jag har en del tyg som påminner om ditt. Tack för titten hos mig. Du har så mycket fint att titta på vilka samlingar av glasvaser bla. Nu ska jag fortsätta att se mig omkring. Brittmari

2011-02-28 @ 07:14:29
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Gunilla

Oj så mycket fint man hittar här i din blogg! Jag återkommer!!!

2011-02-28 @ 19:05:18
URL: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
Postat av: Anna

Golvlampan är du alldeles..... underbar! Tyget, åh TYGET!

2011-03-03 @ 13:13:14
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com
Postat av: Butiken tid & rum i Årsta

Åh, en sådan bricka har vi i butiken just nu. Jag älskar dom, trots att jag inte heller är mycket för rysch och pysch och krusiduller.



Dina dockskåp är som poesi för ögat för övrigt :)

2011-03-25 @ 21:53:44
URL: http://lagomarbast.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0