En hel massa tur, del 1.

Ibland har man verkligen tur! Jag tänkte att ni ska få ta del av två historier då jag verkligen hade turen med mig, här kommer den första.

Långt inne i tät småländsk granskog hittade jag dessa pangfynd för några år sedan. Jag var långt ifrån så påläst som jag är idag (det pågår ju hela tiden, lärandet) men när jag hittade dem så kände jag ändå på mig att det var något speciellt med dem. Formen, och att de har en så fin och tydlig märkning.

Vi var på en riktigt smutsig och rörig loppis utan elektricitet någonstans utanför Lammhult och jag rotade i lite besticklådor på jakt efter Focus de Luxe-delar. Plötsligt fann jag istället det ni ser på bilderna nedan. De var bryskt ihoptejpade och med varsin lysande röd prislapp på. "5 kr" stod det på vardera prislapp. De visste uppenbarligen inte vad det var de sålde?



Det var ju de konformade femtiotalsklassikerna från Gense! Socker-, salt- och pepparströare i rostfritt stål med botten i bakelit, i design av Pierre Forsell. Det var inte svårt att hitta information om dem när jag kom hem, tack vare märkningen som fanns på var och en av dem.



Salt- och pepparströarna har stiliga "S" och "P" liksom graverat, sockerströaren är dock utan bokstav.



Att köpa alla tre i en antikaffär är ju inte precis billigt, så jag är riktigt lyckligt lottad som hittade alla tre samtidigt. Det är några lägenheter sedan, men de har haft hedersplats i köket på alla ställen jag bott.

Har du Pierre Forsells konformade femtiotalsklassiker hemma? Har du haft turen att fynda dem? Kommentarer mottages varmast, om min tur eller om tur du själv haft!

Nästa gång kommer en annan tursam historia, kika snart in igen!


Kommentarer
Postat av: khina

Snacka om klipp å vilken tur att du inte var påläst när du fann dem. Då hade du väl fått panik innan du betalat dem och kommit ut med DINA Gense. Jag har en av dem - socker. Den följe med i nån fyndlåda för flera år sedan.

2011-08-30 @ 23:34:23
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Anna

Oj, det var verkligen ett fynd! :) Grattis!

2011-08-31 @ 07:16:16
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Katrin

Mina fyndade jag på loppisen vid kanalen i Malmö för ca 20 år sen. Kände inte alls till Gense då, men jag gillade formen.

Kommer inte ihåg vad jag betalade men det var inga större summor.



Grattis till fyndet!

2011-08-31 @ 08:59:05
Postat av: Helena Högberg

Jag hittade två gamla Barbie (som jag samlar på) med gamla kläder i en påse för 20:- på ett tillfälligt loppis som sålde barnkläder och leksaker. Jag gissar att jag skulle få minst 700:- på Tradera idag för påsen!Visst är det härligt med fynd!

2011-08-31 @ 09:32:22
URL: http://loppisloella.blogg.se/
Postat av: Benny

Lysande fynd, de är verkligen snygga! Man blir exalterad när man gör såna fynd!

2011-08-31 @ 11:03:58
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Sandra

Jag är nog passé, men jag kände inte alls igen dess, har aldrig sett dem förut, men det är så man lär sig var man ska kolla efter på loppisar! De var verkligen snygga och vilket superklipp! :)

2011-08-31 @ 15:48:55
URL: http://livetpasofieberg.blogspot.com/
Postat av: Gila

Grattis till fyndet! Jag har inga men vill gärna ha...får väl önska mig nya i 40 års present om några år...

2011-08-31 @ 20:13:02
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0