Berlin; Suarezstraße.

Jag nämnde något om "sömnig stadsdel" i det förra inlägget om Berlin, och då skulle jag ju nämnt Charlottenburg i gamla väst, där vårt hotell låg. En mycket sömnig stadsdel, men Charlottenburg bjöd åtminstone på Suarezstraße (U-bahn linje U2, hållplats Sophie Charlotte-Platz) - en gata kantad av antikaffärer. Tjoho, något för mig!

De här vaserna, särskilt den högra, tittade jag förtjust på i nästan en vecka. När jag sedan äntligen fick möjlighet att gå i affärerna, när de var öppna alltså, så var de borta. Kvar var bara en tom liten yta i skyltfönstret.
De hade ändå garanterat varit jättedyra, tror inte ni det också? Så jag sörjer inte.



Gatan var alltså kantad av antikaffärer, flertalet av dem riktigt trevliga och intressanta. Dyr prisnivå, inget fyndläge. Mycket 30-tal, 50- och 60-tal, smycken, glas, porslin, lampor och möbler. Några av dem var inriktade på vintagekläder/skor/accessoarer och hade riktigt fina, dyra grejer.



Jag gillade den här snygga lilla bokhyllan med mässingsdetaljer, en 30-talare skulle jag tro. Svår att få hem hela vägen från Berlin, så jag tittade bara på den längtansfullt genom fönstret.



I ena änden av gatan låg det här fantastiska gamla butikskomplexet.



Tänk att det en gång i tiden kanske fanns en hattaffär här, cigarraffär eller herrekipering! Tyvärr var lokalerna helt övergivna, men dekaler med texten "Samsonite" på några av fönstren skvallrade dock om att det inte var så väldigt längesedan det bedrevs affärsverksamhet där.





Titta på det lilla skyltfönstret som är infällt i väggen, mer 50-tal blir det inte!







Butikerna verkade i regel vara öppna 14-18 onsdag till fredag samt några timmar mitt på lördagar.
Suarezstraße rekommenderas absolut, om ni besöker Berlin!

Jag tänkte dela med mig lite till av Berlin, och vad jag köpte där! Glöm inte att kommentera och kika snart in igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0