Loppisutflykt; Örkelljunga.

Är inte detta en härlig vy? En välfylld loppis som bara väntar på att sökas igenom efter fina fynd!

Innan vädret totalt svek oss (undrar om det blir sommar igen?) åkte jag och min goda vän J på loppisutflykt till Örkelljunga, en liten ort i nordvästra Skåne som attraherade oss med sina tre loppisar och ett litet lanthandelsmuseum/café/antikaffär.



Vi besökte loppisen i gamla Sueciaverken som var stor och välsorterad. Mängder med köksprylar, glas, porslin och textilier. Jag hittade tyvärr inga vita krukor (letar ju alltid efter vita krukor från Upsala-Ekeby och Bo Fajans) men några andra trevliga saker, bild kommer längst ner. 



I gamla järnhandeln (notera retro-skylten och eternitplattorna) var det också loppis..



..i flera våningar till, för huset med järnaffären är baktill ihopbyggt med ett gammalt fint magasin. Inga fynd denna gång, trots att jag förra året hittade en salt/peppar-ströare ur serien "Picknick" i form av en liten svartprickig gris, för 5 kr där! Den sålde jag dyrt sen.



Inuti magasinet.





Vi tog en räkmacka på kondiset med snygg skylt och snygg kringla..



..och passerade Ohlins Rörläggarfirma som uppenbarligen fått behålla sina skyltfönster i femtiotalstappning! Jag blir lycklig när jag ser små bitar av en äldre verklighet, att inte alls renoverats bort. Ni håller väl med?



Lilla Kuriosabutiken besökte jag förra sommaren, men såklart blev det besök där igen.
Det är ett lanthandelsmuseum med café och en liten inbakad antikaffär i ena delen..



..där det finns så mycket fint att titta på. Massor av gamla förpackningar och köksprylar. Vad jag förstod så var nästan allt löst till salu, men det var absolut inga loppispriser så vi tittade bara längtansfullt på allt vackert.



En riktig liten Bullerby-idyll. I would know, för jag har bott i glasriket i några år.



Ni har kanske undrat under inläggets gång, vad jag köpte! Det kommer såklart här.
Kuddar i rätt färg till mitt nya härliga sängöverkast. Vad tycker ni? Ni kommenterade ju så trevligt sist om kuddarna, vilken färg det skulle vara och så. Jag har varit lite inne på virkade kuddar också, för att få den där gammaldags känslan, lite mormorsstil, men så hittade jag dessa enkla gammelrosa.



Mitt blågröna retrokök är alltid påtänkt när jag är ute och loppar. En potatisstöta, en visp med klarblått plastskaft, fem fint patinerade pepparkaksformar i lite annorlunda former och en gris i tenn för att dekorera julskinkan. Allt det här kostade nog ynka 30-40 kr tillsammans.



Två gamla kuddfodral som ska tvättas och sys om till nya kuddfodral i framtiden. Kanske i höst, när man har tid att sitta inne och pyssla mycket.



Den tredje och sista loppisen var också stor och välsorterad, men jag tog inga bilder där. Om ni bor i Skåne, gör en liten resa till Örkelljunga över dagen, vetja! Jag tror att ställena jag skrivit om har öppet dagligen augusti ut.

Nu vill jag gärna ha kommentarer, gillade ni det ni såg? Gillade ni mina inköp? Skriv gärna en rad!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Trevligt reportage, och kuddarna passade ju utmärkt :)

2011-08-13 @ 19:14:25
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: Prinzessin

Yeey.. kuddarna funkade! Men klänningen nämns inte..

2011-08-14 @ 06:07:38
URL: http://prinzessin.blogg.se/
Postat av: Annika

Det är inte utan att bli lite avis jag läser om din härliga loppis runda! Örngotten i retrotyg var rikitgt fina.

2011-08-14 @ 17:37:04
URL: http://www.1yearof2hand.com
Postat av: Linda

Kan inte säga att jag någonsin känt ett sug att åka till Örkelljunga - förrän nu!! Spännande loppisar, skulle gärna gå på skattjakt där någon gång. :)

Och kuddarna passade ju perfekt, snyggt med lite mer avlånga kuddar också.

2011-08-14 @ 20:07:31
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ja, visst är det härligt när man kommer till en loppis, och hela gårdsplanen utanför är full av grejor! Bara att börja rota.

2011-08-15 @ 11:20:57
Postat av: Ann-Charlotte

ja, visst är det härligt när man kommer till en loppis och hela gårdsplanen utanför är full av grejor! Bara att börja rota.

2011-08-15 @ 11:22:17
URL: http://teakochorkideer.blogspot.com/
Postat av: Linda

Är avundsjuk på ditt fina nya överkast! Det är så svårt att hitta ett överkast som verkligen passar in. Vi har inget överkast just på grund utav det. Har länge tänkt att sy ett själv men har ingen tid! Vi hann tyvärr inte varket till Lessebo eller den andra du rekomendera. Småland var större än jag trodde! Avstånden mellan loppis städerna var längre än jag beräknat. Men jag hittade massor av fina saker ändå! Trots att det inte blev mer än kanske 6 eller 7 stycken loppisar. Ska lägga upp nya bilder på resten av fynden nu. :) Snygg frisyr förresten! Önskar jag hade en sån där riktig lugg-bulle varje dag! :)

2011-08-15 @ 17:25:32
URL: http://dollybirdretro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0