Smarrig sextiotalsfrukost.

Strunt i att det är 2011, här äts det frukost som om det var 1961!  

Uppmärksamma läsare är väl helt med på att denna dukning skulle vara omöjlig innan 1960, för servisen "Berså" från Gustavsberg lanserades just 1960, som blivit en av våra mest kända och folkkära serviser.
Jag har även dukat med mintgrönt porslin, kannan är märkt "Melitta", den snygga äggkoppen är från norska Figgjo Flint och tallriken under Berså-assietten är brittisk, märkt "Johnson Brothers, Made in England".

Kannan, äggkoppen, tallriken och tidningen är fyndade på loppis för en tia eller tjuga styck, lite dyrare var naturligtvis Berså-delarna och radion. Radion (som heter Blaupunkt Derby) köpte jag en stekhet sommardag i Stockholm för några år sedan, i en antikaffär på Roslagsgatan. Det var kärlek vid första ögonkastet, den är ju klädd i mintgrön, lite smutsig galon! Den fungerar utmärkt trots sina ca 50 år på nacken. Det kallar jag kvalitet!
 
Numret av Allas veckotidning är från 1956, tänk så tjusiga tidningsomslag var förr!







Det här med snygga dukningar har man ju sett hos er andra retrobloggare länge, och jag vill ju inte vara sämre!
Äter ni också frukost i retro-stil? Kommentera gärna vad ni tyckte om min!

Kommentarer
Postat av: Clinen

Underbar dukning. Ser mysigt ut att sitta där och äta. Själv dukar jag retro till varje måltid. =) Då åker Jie-servisen fram för den har perfekt storlek på tallrikarna för mig! =)

2011-04-13 @ 14:08:20
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Josefin

Hej, bra och intressant blogg du har! Är det OK om jag länkar från min?

2011-04-13 @ 18:43:39
URL: http://secondhand-mamma.blogspot.com
Postat av: Eli

Busvasst! Pinnsoffan i bakgrunden gör mycket för bilden. Jo, jag använder mina Gefletallrikar och -koppar, och bakelitskaftade bestick till frukost och andra måltider"

2011-04-13 @ 23:43:42
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0