Allt det gamla goda besöker; Inredning Nittonhundra i Vinslöv.

Så har jag återigen besökt Vinslöv. Plötsligt. Haha, nej skämt åsido - inte plötsligt utan välplanerat. Den solklara anledningen till att åka dit, är butiken Inredning Nittonhundra som jag även besökte för två år sedan, se inlägget här.
 
Vinslöv ligger (som många säkert redan vet) ungefär mittemellan Hässleholm och Kristianstad och genomkorsas både av järnvägen och av riksväg 21. Pågatågen går från båda städerna och stannar på orten åtminstone en gång i timmen. Inredning Nittonhundra ligger endast fem minuters promenad från stationen i det lilla samhället.
 
Här kommer en titt på vad som finns i butiken just nu!
 
Den smäckra soffans tillverkare missade jag att notera men den ytterst välmatchande textilen på väggen är "Tistlar" i blå färgställning från Jobs Handtryck. I bakgrunden syns Hans J. Wegners Y-stolar i svart.
 
 
Jag missar sällan ett Josef Frank-mönster. Här, "Nippon". Trycks än idag av Svenskt Tenn.
 
 
Oerhört läckert flaskställ..
 
 
..och lika läckert litet avlastningsbord i mässing och svart lack tillskrivet Ystad Metall
 
 
Soffan Samsas ritad av Carl Malmsten med kudde sydd i Stig Lindbergs textilmönster "Melodi" i svart.
 
 
..och mittemot, mer av Carl Malmsten. Fåtöljen Farmor.
 
 
Raskt vidare till Yngve Ekström som ritat serveringsvagnen nedan med svärtad detalj i skivan..
 
 
..och i andra änden av lokalen, två bordslampor med klockrena skärmar. Till vänster i tyget "Kukka" och till höger, "Ruusu" (Ros) ritade av Marjatta Metsovaara för finska Tampella
 
 
Fåtöljen Skrindan av Kerstin Hörlin-Holmquist matchade ryan undertill..
 
 
..och kudden i mönstret "Pythagoras", ritat av Sven Markelius, matchade sin soffa.
 
 
Jag är ingen glasexpert men den mossgröna i mitten ser väl ut att vara från Holmegaard, formgiven av Otto Brauer? Allt jag inte vet får gärna kunniga läsare upplysa mig.. och även andra läsare om, i kommentarsfältet!
 
 
Jag har inte sett modulljustakarna nedan i grönt innan, undrar om de fanns att köpa i det utförandet eller så är de senare lackerade?
 
 
Återigen, Sven Markelius textilmönster "Pythagoras" som är det vackraste tryckta tyg jag vet! Speciellt i den här färgställningen. Han ritade det för FN-huset i New York 1952 där den rödmönstrade varianten finns som jätteridå. Idag nytrycks det av Ljungbergs Factory, som de numera heter.
 
På bordet ett par tjurar som jag inte är lika förtjust i. Har aldrig fallit för Bitossis föremål ur serien Rimini Blu.
 
 
Något jag däremot gärna skulle ha hemma är en Ägget- fåtölj, formgiven av Arne Jacobsen 1958 då han inredde SAS-hotellet i Köpenhamn. Färg spelar inte så stor roll, den här ärtgröna är ju tjusig! 
 
 
Karl Axel Pehrsons "Delfinisk rörelse" prydde väggen men var inte till salu.
 
 
Jag tänkte besöka så många antikaffärer och retrobutiker som jag bara kan, i sommar! Kika in ofta för att inte missa det. Såklart.

Kommentarer
Postat av: form55

Visst är det en Holmegaardflaska där!
Tycker inte att det passade med guldram runt litografin! Teakram är finare!

2013-06-28 @ 22:38:04
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Skaffaren

Här fanns det mycket snyggt!
Vi har en stor Bitossi-tjur.
Jag tycker den är jätteläcker och lätt att leva med.
Som jag. Det kanske är därför?

2013-06-29 @ 08:24:44
URL: http://skaffaren.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0