Alla mina blomkrukor.

Ni som läser Allt det gamla goda frekvent vet ju att jag har en hang-up på snygga ytterfoder, gärna vita, från 1930-talet och fram till mitten av 1960-talet. Jag är alltid öppen för en ny vit porslinskruka som jag inte har!

Vi börjar med att kika på två små Rörstrands-krukor med rasande läckert mönster. Tänk om man hittade dem i en större storlek! Det där är precis min typ av kruka. Köpte dem av Eli Femtiotalsjakten efter att jag sett dem på hennes blogg, hon hade loppat dem för 5 kr/st och jag tvekade inte att maila henne och fråga om jag fick köpa dem och det fick jag. De är i minsta laget så det har varit lite svårt att hitta passande plastväxter till dem.

Bredvid dem en stor vit Upsala Ekeby-kruka som jag också tycker är rasande läcker. Den förekommer även i ljusgrönt och ljusgult i några olika storlekar.



Vi fortsätter med en annan riktig snygging. Den här hittade jag för några månader sedan i en antikaffär, där ägaren i hade sina pennor och saxar i den på butiksdisken. Den är omärkt men med ett tydligt tulpanmönster. Kanske ingår den i någon serie, har ni sett den innan?

Bredvid den en sober vit Gabriel-kruka med dekornamnet Ideal. Den är också omärkt men i en kommentar på inlägget där jag nyss hade köpt den, berättade att den var därifrån. Ända uppe i Sundsvall fyndade jag den i somras och jag gillar den skarpt.



Till vänster nedan en favorit sedan länge, för just den modellen har jag inte sett innan. Den bär en tjusig Bo Fajans-stämpel undertill och inuti en ännu tjusigare gul ros i plast.  

Svärmorstungan i plast passar utmärkt i min Norrlandsfyndade vita Gunilla-kruka från Upsala Ekeby i den största storleken.



Egentligen har de här två ränderna på fel håll, för min smak. Men de är ju vita och märkta Bo Fajans. Jag kanske börjar gilla dem mer och mer, vem vet? Den ena hittade jag på Österlen och den andra i Ångermanland.



Jag har faktiskt en kruka i plast också, den är ju så fin i mönstet och så har den varit min mormors. Hon gick bort innan jag föddes men en gång i tiden har den stått i hennes fönster, säkert med en röd pelargon i.

Till höger om den, ett tiokronorsfynd från Erikshjälpen. Omärkt men snygg. Visst är den?



Den blå pärlhyacinten bor i en vit Gunilla-kruka från Upsala Ekeby i den minsta storleken och en timjanplanta (tror jag det ska föreställa, vad tror ni?) står i en av mina finaste krukor, ur serien City i design av Hjördis Oldsfors för Upsala Ekeby



Den grå från Rörstrand har hängt med länge, och jag kommer nog aldrig att göra av med den. Vacker färg och vackert mönster. Bra storlek. 

Den vita från Upsala Ekeby har ett dekornamn tror jag, och den ser man ibland i brunt eller koboltblått. Fyndad på auktion i det inre av Småland, härligt.



Två Lena-krukor från Upsala Ekeby i två olika kulörer. Jag undrar när den kulören kom, egentligen känns den lite för sen för mig men jag fick den gratis och grått är ju så vackert!



Över tröskeln till köket kommer som bekant bara föremål i blått och grönt. Rysligt snygg rutig kruka inköpt i Markaryd i somras, omärkt men det kvittar när den är såhär snygg. Till höger en turkos Steninge-kruka. Vilken färg, eller hur? Också fyndad i Norrland, tillsammans med alla de svara krukfaten. Inga svarta krukfat måtte ha funnits kvar efter att jag dammsugit södra Ångermanland runt Höga Kusten och östra Medelpad kring Sundsvall grundligt efter dem, haha! Fick med mig 10-15 st hem i alla fall.



Bo Fajans igen. Två syskon, ett litet och ett stort. I en vacker dimlila färg.



Nu vill jag såklart ha kommentarer. Vilka av dem har ni själv, vilka gillar ni, vilka gillar ni inte?

Har ni någon vit kruka jag ännu inte har, att sälja till mig? Jag söker bl.a Upsala Ekebys vita kruka ur serien Adria.

Kommentera gärna en rad eller två!

Kommentarer
Postat av: Ulrika på Leta Retro

Jättefina krukor! Själv är jag jättesugen på krukor i City-serien!!

2011-10-29 @ 18:50:46
URL: http://letaretro.se
Postat av: form55

Jag tycker att den du köpte i Markaryd är den snyggaste av dessa. Det finns krukor lite här och var hos mig. Jag kanske skall göra ett inlägg med dem?

2011-10-29 @ 22:53:17
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Gila

Underbara krukor! Så fina!

2011-10-29 @ 23:08:08
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: form55

Jag har förresten den med tulpaner på och några till som du har.

2011-10-29 @ 23:11:59
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Gunilla

Mycket snygga! Särskilt Gunilla-krukan. ;)

2011-10-30 @ 18:46:12
URL: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
Postat av: Anna

Wow! Snygga! Kul att du har en svärmorstunga i plast ;) Den levande varianten är ju nästan omöjliga att ta död på! Min sambo har två som han fick 1998 eller 1999 och de lever och frodas än, trots att han hade dem några år innan vi träffades också ;)

2011-10-30 @ 20:19:52
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: UpsalaEkeby

Många fina krukor!!



Jag har nog några UE-krukor m m som du kan få köpa. Maila mig på [email protected]...



Mvh

2011-10-31 @ 07:43:45
URL: http://www.upsalaekeby.blogspot.com
Postat av: Jenny

Jag har inga krukor att sälja till dig, men gottar mig i ditt inlägg. Jag har också en hang up på krukor!

2011-11-01 @ 18:50:07
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: Siri

hej! förstagångskommenterare:)

finfina krukor! Nu ska jag också göra ett inlägg om mina, det blir min söndagsuppgift!

kram från siri

2011-11-06 @ 09:53:30
URL: http://www.sirchen.blogspot.com/
Postat av: Erika

Vilken förnämlig samling! Tjusigt värre!

2011-11-09 @ 12:33:58
URL: http://www.fruabergilagbo.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0