Tavelväggen.

I början av november satte jag den första spiken i väggen och sedan dess har det varit en intensiv jakt på ramar och bilder, men nu kan jag äntligen bocka av det projektet från listan! Tavelväggen är äntligen klar. 
 
Det blev heller inte bara tavlor utan en rund vacker mässingsspegel, en liten termometer i teakfanér och en jakttrofé i plast. Materialmässigt har hållit mig till svart, trä och mässing för att det inte ska spreta för mycket och då jag gillar symmetri så håller sig alltihop inom en rektangel på ca 80x110 cm. Vad tycks?!
 
 
Bilderna har något av ett geografi- och ikontema.
 
James Dean samsas med Louis Armstrong, tillsammans med Västerbron, Slussen och Stadshuset i Stockholm. Sandöbron i favoritlandskapet Ångermanland samsas med Brandenburger Tor i favoritstaden Berlin, tillsammans med en liten karta över Bonn och hysteriska fans när Beatles landar i Köpenhamn 1964. Inga av bilderna är nya, de är antingen gamla vykort, gamla foton eller helt enkelt bilder klippta ur äldre böcker. Den något bistre mannen uppe i vänstra hörnet satt i ramen när jag köpte den. Han fick vara kvar där.
 
Resten av sakerna på bilden, då? Matbordet är ett riktigt sällsynt Blocket-fynd för bara 400 kr, där hade jag tur! De åtta skolstolarna är likaså ett fynd, inköpta på Emmaus Björkå för 300 kr. Mattan kommer från den nerlagda retrobutiken HAX Retro som låg här i stan. Vänskapsknuten ritad av Josef Frank för Svenskt Tenn fick jag i 30 års-present. Den svarta kudden med vita elefanter kommer även den från Svenskt Tenn men det är Estrid Ericson som formgivit den, och slutligen, den tvåarmade golvlampan ärvde jag efter farmor.
 
Vad tycker ni? Visst blev det rätt bra? Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: Ann-Charlotte

Jättesnyggt och smakfullt!

2014-03-08 @ 12:04:28
URL: http://teakochorkideer.blogspot.se
Postat av: DeBeer/Manganiatokan/Erica

Härligt! Jag vet hur jobbigt det är när man möblerar "retro". Det är inte bara att gå in i en butik och köpa vad man behöver utan här gäller det att jaga! Men är inte mattan lite i minsta laget?

Postat av: Regina

Det är jättesnyggt med tavelväggar! Jag tycker du verkligen har lyckats med att skapa en enhetlig och symmetrisk tavelvägg. Det lönar sig att skynda långsamt för att hitta pärlorna.
Hälsningar,
Regina

2014-03-09 @ 07:52:12
URL: http://vitthusmedsvartaknutar.blogspot.se
Postat av: form55

Det är inte lätt att få till en tavelvägg - jag vet för jag håller på med en. Men min innehåller inte så många delar.

2014-03-09 @ 23:13:49
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Annica

Hej! Hittade hit via Femtiotalsjakten. Känner igen mattan men minns inte om vi hade en blå...tror det :)

2014-03-18 @ 14:50:01
URL: http://annicastjarnlof.blogspot.se
Postat av: Angelica Karlsson

Vart fick du tag på Jakttrofén i plast? :)

Svar: hej! den köpte jag i en secondhandbutik/begagnatbutik.. det är där man får leta! :)
allt det gamla goda

2014-05-15 @ 08:03:44
URL: http://abyangelica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0