Köksgodis.

Inläggen där jag visat mitt fina originalkök från 1936 har genererat både extra många sidvisningar och extra många kommentarer. Kök är nog ett ämne som ligger många varmt om hjärtat och för er som vill inreda ert kök i retrostil kommer det lite inspiration nedan! Jag är väldigt förtjust i blått och grönt så för mig var det enkelt att bestämma; inget som inte är i de kulörerna får komma över tröskeln!
 
 
Jag har en tacksam hylla ovanför skafferiet och städskåpet där vackra saker får stå helt ifred. Fyra gamla flaskor har tagit plats där, jag uppskattar dem extra med etikett kvar. 
 
 
En liten nätt Reda-hylla har också tagit plats där. "Hjärtan på tråd" den fina mintgröna Ekeby-krukan är i plast och därmed helt underhållsfri och alltid grön. Endast små blå eller gröna pryttlar får ligga i facken, samt lite salt, risgryn och mandel vars bäst-före-datum nog har passerat.
 
 
Visad i ett inlägg alldeles nyligen, men hör ändå till här. 
 
 
Är inte så hooked på just plåtburkar (de har nog med köpsugna retrofantaster som slåss om dem redan), men när precis rätt burk med rätt patina dyker upp så slår jag till. Den här var rätt, och de två små kryddburkarna ovan.
 
 
Min ögonsten Blaupunkt Derby i mintgrön galon från 1961 försörjer mig med "Morgonpasset i P3" varje morgon. Den var dyr, 800 kr, men är värd varje krona. Batterierna varar i ett år, ungefär. Skärbrädan med ett lite ovanligare Perstorps-mönster inhandlades under en antiktur i Göteborg. Tennljusstakarna är loppade och passar så bra med kökets färgtoner.
 
 
Jag brukar säga att jag är ständigt på jakt efter blå-grön-lanthandelskuriosa till mitt kök och här har vi ett bra exempel på det. En föregångare till dagens Aladdin- och Paradis-askar, kanske? På bordet ligger en rutig duk av typen som brukar kosta en tia på loppis. Prisvärt!
 
 
Rätt beslag, skruvar och krokar har jag varit noga med. Att det ska stämma överens ungefär med kökets ålder. Fina gamla krokar blir alltmer populära och därmed mer svårhittade. Den här med lackad blå knopp är inte fel alls!
 
 
Vad tycker ni? Delar ni min smak? Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: Benny

Det är så himla fint! Skönt och behagligt med färger och prylar!

2014-03-10 @ 09:42:46
URL: http://www.porslinsbloggen.se
Postat av: Ida Nielsen

Så stilfullt så!

2014-03-10 @ 21:36:10
URL: http://hebreiska.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Ditt kök är jättesnyggt och genomtänkt!

2014-03-11 @ 18:37:44
Postat av: Flak

Vilken härlig miljö och en gammal chokladask, vad coolt, vi köpte precis en Aladdin!!

Oj en Derby!! och färganpassat du det där gillar vi för att inte tala om köket..och en blå knäckebrödsförvaring...du har verkligen koll på kultläget i köket

2014-03-13 @ 09:24:46
Postat av: Marie

Min nya lägenhet har orginalkök från 47 kvar, fast luckorna är röda, du kanske sett på Facebook? Du borde komma hit och tidsbestämma lite.

2014-03-13 @ 22:23:10
Postat av: Louise O

Jättesnyggt Stina!

Härligt med allt blågrönt.

Kram

2014-03-13 @ 23:10:23
Postat av: Christin

Fint kök med många trevliga detaljer som gör det ännu bättre. En sån snygg krok med knopp t ex.

2014-03-14 @ 15:26:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0