Kartan är äntligen på plats!

Jag såg den här vackra gamla skolkartan över Ångermanland och Medelpad och fastnade för den i augusti eller september förra året. Den hängde i en liten pop up-vintagebutik här i stan som var stängd för tillfället men det satt kontaktuppgifter tejpade på dörren, så att man kunde höra av sig om man var intresserad av något där inne. Jag hörde av mig några gånger under hösten, först fick jag svar att ägaren inte var på plats i Malmö och sedan fick jag inte fler svar trots flera kontaktförsök.
 
Tanken på kartan kom tillbaka då och då. Jag släppte aldrig den, eftersom Ångermanland är mitt favoritlandskap och den skulle ju passa så bra över skrivbordet i hobbyrummet. När jag skulle skaffa Instagram berättade jag om den ouppnåeliga kartan för min fina spätta Linda. Hon sa direkt "-kolla om den här pop up-butiken har Instagram!" Och det hade den! Jag kontaktade ägaren där och förra veckan var jag och hämtade kartan i hennes ateljé i hamnen här i Malmö
 
ÄNTLIGEN ÄR DEN HÄR! 
 
 
Jag gav 500 kr och jag tycker att den är värd varenda krona, ni ser ju som den lyser upp den här delen av rummet! Kartan är 70x100 cm stor och i ett närmast perfekt skick för sin ålder. I ena hörnet står det "För publicering godkänd i rikets allmänna kartverk den 7/7 1954", så barnen fick alltså nya fina kartor till höstterminen -54, kan man anta? 
 
Visst blev det bra? Kommentera gärna en rad eller två!

Kommentarer
Postat av: Anna

Den är så fin! Kanske hade min mamma en sån i sitt klassrum i Sollefteå. Hon var 8 år då. Önskar att jag också kunde hitta en lika fin!

2014-03-13 @ 08:04:09
URL: http://ljuva50tal.blogspot.se
Postat av: Eleonore

Åh, läckert! Skulle också vilja ha en karta över bästa landskapet Ångermanland. Skrivbordet är också jättensnyggt.

2014-03-13 @ 09:48:38
URL: http://elundkvist.wordpress.com
Postat av: Sussiesfyndhörna

Snygg karta, men oj, oj vilket snyggt skrivbord. Vill också ha!

2014-03-13 @ 16:30:51
URL: http://sussiesfyndhorna.blogspot.com
Postat av: ♥ LILLADOCKAN ♥

Jag är kär i ditt skrivbord, det är helt makalöst vackert! Jättefint med kartan där ovanför! :)

2014-03-13 @ 17:11:25
URL: http://denlilladockan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0