Inhandlat i Stockholm!

Jag hade en hel del trevliga saker med mig hem från min helg i Stockholm, vad trodde ni? Hehe! Den första lilla vasen ur Ingrid Atterbergs serie "Negro" för Upsala-Ekeby blev äntligen min. Jag tänker snarast skaffa mig fler delar, har varit sugen på dem länge!
 
 
Jag har även varit sugen på mönstret Celotocaulis ritat av Josef Frank för Svenskt Tenn, så det fick bli ett memoblock. Det passar mig bra, som tidvis tyvärr är mycket glömsk trots min ringa ålder.
 
 
Till mitt blågröna retrokök hittade jag två små äldre kryddburkar.. 
 
 
..och till vardagsrummet fann jag de fyra små ramarna som gjorde mitt seglivade "projekt tavelvägg" äntligen klart! Notera tjejen med palestinasjal och Ramones-frisyr i ramen längst ner, det är jag. Sjutton år, svart och svår.
 
 
Och äntligen fann jag sänglampan jag så länge letat efter. En tvåhövdad ljusgrå sänglampa med vridbara mässingsarmar. Jag köpte den av Maria, som också bloggar om retro här.
 
 
En bild ur en gammal flora blev det också, den väntar på rätt ram och rätt vägg. Det kommer snart!
 
 
Jag brukar då och då hitta trevlig litteratur på ämnet formgivning och arkitektur, så även under denna resan. Två nätta och smidiga pocketböcker inhandlades på Svenskt Tenn
 
 
På lördagen snubblade vi över ett antikvariat i Vasastan som hade 60% REA, så för 120 kr fick jag de tre böckerna på de följande bilderna. Den här om Josef Frank och hans möbler, inredningsdetaljer och lampor för Svenskt Tenn är utgiven av Millesgården i Stockholm 1994 då de hade två utställningar tillägnade Frank.
 
 
Super-duper-extra-nöjd är jag med att ha grävt fram "Funktionalismens genombrott och kris - svenskt bostadsbyggande 1930-80" (av en rad olika skribenter för Arkitekturmuseum 1980) ur de fulla hyllorna på antikvariatet. En riktig bokpärla.
 
 
Och till sist, "Glimtar av en guldålder - arkitektur och bebyggelse i Västernorrland 1945-65" (av Peter Sundborg och Länsmuséet Västernorrland från 2005) fångade också mitt intresse och fick följa med hem. Den har jag stått och bläddrat i förut men inte köpt. Nu var det dags!
 
 
Vad tycks om inköpen? Själv är jag rätt nöjd!

Kommentarer
Postat av: Anna

Mkt fina fynd! lampan är ju helt fantastisk. Och gillar bilden på dig som svåååår ;)
Måste nog ta och köpa boken om Västernorrland. Kul att ha i stugan och använda som guide för utflyktsmål :)

2014-03-04 @ 08:07:06
URL: http://ljuva50tal.blogspot.se
Postat av: Caroline

Riktigt fin spegel!

2014-03-04 @ 22:01:32
URL: http://www.finafyndet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0