Berlin - VEB Orange.

Jag fyllde ju, som ni kanske läst, trettio år nyligen och besökte under helgen för födelsedagen min favoritstad Berlin. Tidningen Hus & Hem RETRO innehöll en Berlin-guide i något av numren från förra året och där läste jag om butiken "VEB Orange" på Oderberger Straße 29 i Prenzlauer Berg.

Vilken tur att vi besökte den för det var en av de mest spännande butiker jag stött på, fylld från golv till tak med "ostalgiana", kuriosa från DDR-tiden!
 
 
Som ni ser på bilden ovan, många plastföremål då det låg i tiden och var billigt att tillverka. Nedan en läcker fåtölj som är något äldre, troligen en femtiotalare.
 
 
Mintgrön plast, det är jag ju svag för. 
 
 
Bredden på sortimentet spänner över uniformer..
 
 
..trycksaker, vintagekläder (här ser ni även stadens vapen "Berliner Bär" som övervakar från en liten flagga).. 
 
 
..glasföremål, fruktknivar med ställ, fotoramar, kitschiga plastrosor och allt däremellan.
 
 
Jag köpte en sak här, visar den i ett inlägg snart!
 
 
Det fanns en hel del äldre livsmedelsförpackningar och hygienartiklar som framkallade nostalgikänslor, säkert såväl hos f.d össttysk medborgare eller inte.
 
 
Två dockskåp fanns i butiken och jag fick syna dem noga med hjälp av en stege. Hittade dock inget jag föll för den här gången, dockskåpsnörd till trots. 
 
 
Det tog en god stund att gå igenom de olika rummen. Butiken är en riktig skattkista för retrofantaster, besöker du Berlin så missa inte den!
 
 
I skyltningen ut mot gatan stod det bland annat ett par Fernsehturm i plast. Det kanske man skulle köpt med sig ett hem! 
 
 
 
Som sagt, when in Berlin, missa inte VEB Orange. Deras hemsida finner du här. Närmaste U-bahn-station är Eberswalder Straße på linje U2. 

Kommentarer
Postat av: RETROknoppen

Vill bara hålla med! Garanterat rekommenderad affär, har ju varit där själv. Saker överallt. Och har man svårt för orange och plast är det innersta rummet en utmaning ;)

2014-01-20 @ 14:03:23
URL: http://www.retroknoppen.com
Postat av: form55

Det där radiotornet hade nog varit intressant om det inte hade varit i plast utan i metall! Sådana finns.
Ser ut att ha varit en upplevelse att besöka affären i alla fall!

2014-01-20 @ 14:40:10
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Christin

Grattis i efterskott! En butik att längta till!

2014-01-24 @ 15:16:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0