Ett år i funkispärlan!

Tänk att ett år redan har gått. Den 1 februari 2013 hämtade vi nycklarna till min drömlägenhet, i området vi vill bo. En funkispärla på 80 kvm med originalkök, vackra ekgolv lagda i fiskbensmönster, balkong och nästan tre meter i takhöjd.
 
Såhär såg lägenheten ut när vi satte tänderna i den. Hyresvärden vägrade renovera den och tyckte att den var bra nog i skicket, det höll jag inte med om. Jag hade aldrig tidigare spacklat eller målat någonting större än småsaker som dockskåpsmöbler och tavelramar men jag är händigt lagd och det fanns inom mig att plocka fram. Jag är nu bekant med acrylatspackel för snickerier, rollrar, torktider och glans på färg.
 
Sovrummet var nougatbrunt med ett mycket bedagat fönsterparti..
 
 
..som sedan blev vitt, vitt, vitt och genast kändes mycket större. Vi målade hela lägenheten med Flüggers färg  Råvit, helmatt på väggar och blankare på snickerier.
 
 
Köket var ljuslila men det föll mig inte i smaken. Inte heller kökets knoppar så de tog jag bort, spacklade igen hålen..
 
 
..och monterade snabelbeslag eller tickareglar, som de ibland kallas. För mig handlar det om att ta hand om lägenheten och ha respekt för samt uppskatta det som finns i den. Jag förvaltar den under ett antal år, förhoppningsvis väldigt många.
 
 
Trots att köket inte är så stort..
 
 
..fick vi plats med vårt lilla köksbord loppat i Småland och våra hemtrevliga pinnstolar med sitsar i teakfanér.
 
 
Mellan vardagsrummet och hobbyrummet finns en fin skjutdörr men vi använder den sällan, för..
 
 
..man vill ju kunna se sin 3,2 meters stringhyllevägg fylld av våra samlingar!
 
 
Hobbyrummet var citrongult med bedagad balkongdörr och ledsna golvsocklar.
 
 
Inte riktigt samma vinkel här, men ni ser hur det har blivit. Vitt, fräscht och den fem meter långa väggen utnyttjas till max tack vare smarta stringhyllor.
 
 
Det tog en och en halv månad för två heltidsarbetande människor med en hel del värdefull hjälp, att renovera upp funkispärlan, men det är den värd. Vidare finns det hall och vardagsrum men det har jag inte riktigt fått ordning på, så det kommer!

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Åh vilket jobb ni gjort!
Jätte fint!

Längtar tills mitt hus är klart så jag kan göra samma jämförelse :)

2014-02-05 @ 13:25:57
URL: http://50-talskeramik.blogspot.se/
Postat av: Isabella Lindquist

En fantastisk lägenhet! Älskar verkligen köksbordet och hur ni har placerat det. För att inte tala om den enorma stringhyllan <3 Urtjusigt alltihop!

2014-02-05 @ 16:02:19
URL: http://bellalindquist.blogg.se/
Postat av: DeBeer/Manganiatokan/Erica

Härligt att se att det går åt rätt håll!
Det blir kul att ses i nästa vecka igen.

Postat av: Ida Nielsen

tokfint!!

2014-02-05 @ 22:42:07
URL: http://hebreiska.blogg.se/
Postat av: Caroline

Så himla fint det blev!

2014-02-06 @ 19:32:25
URL: http://www.finafyndet.se
Postat av: Anna

Åh fy fasen vad fint, särskilt köket!

2014-03-17 @ 22:32:30
URL: http://www.kulturgryningen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0