Antikmässan i Älvsjö 2014 - del 2.

Vidare rapportering från en av årets topphändelser bland retrobloggare och prylnördar, Antikmässan i Älvsjö, kommer här! 
 
Den ståtliga golvurnan ur Upsala-Ekebys serie Pepita, formgiven av Ingrid Atterberg, hade man inte tackat nej till. 73 cm vas kostade många tusenlappar. Jag fick allt stå över.
 
 
Vidare till något av det snyggaste man kan ha på väggen, tycker jag, men inte riktigt i mina färger var reklamskylten i glas för kaffe. 
 
 
Ett par steg bort fann jag ett par ljusstakar gjorda för Liljeholmens fabriker "i lyxutförande" enligt etiketten, vilken även skvallrar om att självaste Carl Malmsten formgivit dem! Härlig, klossig 1920/30-talsform.
 
 
Jag brukar kanske inte titta på vitt porslin med guldkant då det inte är min stil men Alf Wallander-kaffekopparna i så mycket jugend som det går, tyckte jag var intressanta. Som ni ser, så hade 6 st kaffegods en prislapp på 2425 kr.
 
 
Mässans ansikten, det fotade jag många i år! Jag minglade mycket med vänner, bekanta och handlare men det blev inga foton på dem. Däremot på den charmiga dalagrisen som var till salu för 850 kr..
 
 
..på Gunnar Anders lilla bock.. 
 
 
..och på Mumin-figuren som är lite av ett mysterium. Ateljé Fauni är tillverkaren, det kan man väl vara säker på? Först trodde jag att det var Mymlan, Lilla Mys storasyter. Hon har ljust hår uppsatt i knut men ett betydligt vänligare ansiktsuttryck. Den här lilla damen har Mymlans ljusa hår men Lilla Mys barska utrryck.
 
Allt det gamla goda anropar härmed Mumin-kännare! Vad säger ni?
 
 
Jag stötte även på Ingo (Ingermar Johansson) som den 26 juni 1959 blev vårt lands första och hittills enda världsmästare i tungviktsboxning. Här i figurform av Tore Borg.
 
 
Charmiga brudpar för tårtor fanns i en monter. Nog är de lite väl allvarsamma för stunden! Notera även det något suddiga paret i bakgrunden, som verkligen andas 1940-tal och återhållsam krigstid. 
 
 
Ett mera uppsluppet par. Det här var nog före eller efter kriget!
 
 
En vacker Stig Lindberg-fajans med sjöjungfru hade en prislapp på 6500 kr.
 
 
Med en bild på en monter som hade inrett med mina favoritfärger, blått och grönt, lämnar vi mässan för i år! Jag har dock mer att visa, min härliga antiklördag i Stockholm med likasinnade vänner, och vad jag köpte med mig hem! 
 
 
Missa inte nästa inlägg! 

Kommentarer
Postat av: form55

Och bakom Gunnars get står Bojesens häst. Men en sådan häst har jag redan.

2014-02-20 @ 18:54:44
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Johannas Retro

Alf Wallander-kaffekopparna var ju hur fina som helst!

2014-02-21 @ 11:46:31
URL: http://johannasretro.com
Postat av: Johanna

Det ser även ut som Mys klänning så tror nog det är My. Med tanke på att båda egnetligen har rödbrunt hår så.. ja My helt klart.. gud vad jag hade velat ha den!!

Svar: jag också, kära du! gillar ju också mumin men är ingen samlare på det. kollade inte hur dyr den var.. men ateljé fauni-grejer brukar bli rätt så dyra!
allt det gamla goda

2014-02-21 @ 21:58:31
URL: http://prinzessin.blogg.se
Postat av: DeBeer/Manganiatokan/Erica

Det är så kul att se vad andra har fotat :-)

Postat av: Johanna

Saken är att jag tror jag har haft en gamal sliten mumin därifrån. Men har ingen aning om var den tagit vägen, den var uppenbart för sliten för att den skulle ge stora pengar, men fin och charmig. Jag kan itne tänka mig att jag slängt den, eller gett bort men den verkar försvunnen och pappa har letat på sin vind, men kanske är den där ändå.

2014-03-07 @ 16:06:59
URL: http://prinzessin.blogg.se
Postat av: Barbro Eriksson

Har du figurinen Ingemar Johansson kvar? Vad kostar den i så fall?

Med vänlig hälsning
Barbro

Svar: hej barbro! jag köpte inte figurinen av ingemar johansson, såg den i en monter på antikmässan i älvsjö i år. om du googlar på det så ska du säkert kunna hitta ditt exemplar. googla "tore borg figurin ingemar johansson", formgivaren heter tore borg. lycka till!
allt det gamla goda

2014-03-29 @ 19:15:09
URL: http://barbro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0