Det blir inte jul utan..

..följande tio måsten! I alla fall för den som ämnar att fira retrojul.
 
Jag letar efter äldre julpynt året om och dras liksom direkt till borden med julprylar på sommarloppisarna. Kanske är det just därifrån min samlade skatt kommer, mina två flyttkartonger fyllda med julpynt från första halvan av nittonhundratalet. Här är tio måsten för den som vill pynta med stil.
 
1. En gammaldags julgran, förstås! Den bör ju dekoreras tidsenligt..
 
 
..med handmålade glaskulor och flaggband.
 
 
Jag är speciellt förtjust i kulor med "ögon" som den ni ser nedan.
 
 
Ytterligare några exempel på väldigt trevliga kulor..
 
 
..tillsammans med en smällkaramell och en halmstjärna. Julgranspynt förr i tiden var ofta tillverkat av just billiga och lättillgängliga material som papper och halm.
 
 
2. Minst en proletärstjärna i valfritt fönster. Här syns en av mina, i mitt köksfönster. Proletärstjärnan lanserades på 1940-talet av Erling Persson som även grundade H&M. Han ville göra en variant av Betlehemsstjärnan som var billig att tillverka. Den kom att säljas via postorder och nådde därför väldigt många svenska hem från norr till söder. Jag minns den från min barndom på 1980- och 90-talen men sedan föll den nog i glömska tills den började tillverkas igen. De nytillverkade är ljusare och mer jämnorange i pappret. Man vill ju förstås ha en gammal!
 
 
3. Äldre elljusstakar. Under proletärstjärnan får det gärna stå en sådan här skönhet. Den är till och med modern då koppar är väldigt trendigt vintern 2014. 
 
 
4. Gamla tomtar. Ibland lite elaka eller bistra i uppsynen, ibland trinda och vänliga. Tomtarna på min bild är tillverkade i orten Gräfenroda i dåvarande Östtyskland under 1960- och 70-talen.
 
 
De här två små handmålade tomtarna är väl fina? Jag tror att de kan vara så pass gamla som från 1920- eller 30-talen. 
 
 
5. Apelsin med kryddnejlika i. En oslagbar juldoft. Jag brukar hänga mina i dörröppningar så att man känner den underbara doften när man passerar.
 
 
6. Tryckta jultextilier. Under 1950- och 60-talen var tryckta juldukar och bonader populära. Nedan ser ni en bonad med tomtar som klättrar i en gran, formgiven av Jerry Roupe.
 
 
7. Adventskalender anno 1950. Äldre julkort är ju något helt annat än dagens och även äldre julkalendrar. Jag har lyckats lägga vantarna på "Barnens Adventskalender" från 1950 och skattar den högt. Den hänger ovanför köksbordet så att jag kan sitta och kika med tindrande ögon på den!
 
 
8. Levande ljus. Speciellt att tända små julgransljus ger en viss känsla, tycker jag. Den lilla ängeln i tenn på bilden bär ett sådant. Men glöm för allt i världen inte att iaktta försiktighet med levande ljus!
 
  
9. Hyacinter i alla tomma krukor jag har. 
 
 
10. Julens goda. Man behöver ju inte vara matlagnings- eller bakfantast (jag är verkligen inte det!) för att sno ihop en mjuk pepparkaka. Varje år i adventstid brukar jag anordna ett julbak hemma som jag bjuder in några goda vänner till. Det blir ju så mycket trevligare om man är flera!
 

Kommentarer
Postat av: Inger

Underbara bilder! Själv har jag en blandning av retro- och lite moderna grejer. Det jag uppskattar mest när jag tar fram julsakerna är vepor, tavlor och dukar som jag vet att min mamma eller mormor har sytt. Jag köper en hel del på loppis. Därför har jag sytt min mammas eller mormors signatur i fållen på baksidan så att mina barn och barnbarn en gång ska veta att det inte är ett av mina anonyma loppisfynd. Kanske för någon att ta efter?
God Retro-Jul!

2014-12-21 @ 11:23:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0