Årets tur till Ångermanland, del 1.

Under semestern for jag och min goda vän A återigen upp till Ångermanland, vilket blev en fin repris på 2011 års resa (som ni också kan läsa om här, finns i arkivet på "Juli 2011").
 
Vi plockade blommor, hade frågesport på verandan, andades frisk och klar luft, gick på skogspromenader och for omkring på de dåligt underhållna riksvägarna som i den här delen av Västernorrland börjar med siffran 3. Ni bli väl inte förvånade om jag säger att vi hann med en och annan loppis? 
 
Nedan, Graninge Bruk Antik & Antikvariat i lilla Graninge, Sollefteå kommun. Det fanns möbler, prylar och allehanda ting för hemmet i en handfull byggnader men den gamla kvarnen var vassast. Vilket underbart hus!
 
 
Kvarnen talade väldigt inbjudande till mig.
 
 
Precis innanför dörren stod ett baktråg bemålat med ett norrlandsmotiv lutat mot väggen. Läckert.
 
 
Kvarnen bjöd på en trevlig mix av äldre och nyare föremål..
 
 
..bland annat en hörnhylla i glas och teak och en liten stjärnformad ljusstake. Den senare köpte jag såklart till min samling. Har många olika små stjärnljusstakar som pryder mitt sideboard vid jul, i det här inlägget syns en del av dem.
 
 
En vacker gammal förpackning..
 
 
..och några äldre småljusstakar föll mig i smaken, men det blev inte köp av (trots att jag älskar julpynt). A och hans far muttrade nog lite åt alla mina udda samlarområden.
 
 
I en trevlig chockgrön soffa kunde man hitta hårfön av modell retro, kanin av modell retro samt matchande kaffekanna och ugnsform, även de av modell retro.
 
 
Vacker norrländsk träkyrka i Graninge.
 
 
Vi loppade runt i trakterna kring älven..
 
 
 
..och hamnade i Viksjö där det finns en fast loppis i den gamla skolan. Där stötte vi på en Lotus-karott i gult som i Malmö hade kostat det tredubbla.. eller fyrdubbla. 
 
 
Jag spanade in något som såg ut som hyllplan till stringhyllor, men det var en slags hörnhylla jag inte riktigt lyckades förstå mig på..
 
 
..som var märkt "Exqvista-Bookshelf, model 14". Intressant.
 
 
En av kvällarna gick jag och A på blomplockartur och var tvugna att ta oss över den här något tvivelaktiga bron..
 
 
..men det gick bra, kanske tack vare utsikten, miljön och den fantastiskt fina kvällen. Nedan, kär blomma som har många namn. Mjölkört, rävarumpa och rallarros är namn jag hört på den.
 
 
Och slutresultatet, buketten! Inte dålig, va?
 
 
Mer, mer, mer Ångermanland kommer alldeles snart! Kika gärna in ofta för att inte missa något. 

Kommentarer
Postat av: Khina

Kunde du låta bli Lotus grytan? Ett ytterligare namn på mjölkörten (från Västerbotten) är Allmäcke. Vad få vet, är att det blir ett gott te av de torkade bladen.

2013-09-08 @ 12:57:33
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: form55

Fina minnen är bra att ha dokumenterade!

2013-09-08 @ 13:33:31
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Yvonne

Åh vad fint!
Viksjöloppisen är en av mina favoriter!

2013-09-09 @ 15:24:31
URL: http://nann-nokke.blogspot.se/
Postat av: Undantaget

Kul att ses i Markaryd! Hittade du något fint?

2013-09-11 @ 11:11:48
URL: http://www.undantagethuleback.blogg.se
Postat av: Christin

Så mysigt det ser ut. Fina saker också, föll särskilt för Lotusgrytan till bra pris.

2013-09-11 @ 12:36:19
Postat av: Anna

Åh så fint! Jag längtar tillbaka till sommaren!!! I den fina kyrkan i Graninge är vår son, Vidar Egil Karl-Bertil, döpt ;)

2013-09-16 @ 09:58:53
URL: http://ljuva50tal.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0