Stekhet sommarvecka i New York - del 1.

Dagen då de här bilderna är tagna av mig och min numera framlidna lilla vän Konica Revio med 4.0 megapixel var den varmaste vi hittills varit med om i våra liv. 
 
Söndagen den 7 juli i år var vi på loppis i East River State Park, Brooklyn, New York. Solstinget var inte långt borta. Varningen, en "heat alert" i morgonprogrammen på TV visade att det skulle bli 35-40 grader varmt men vi var tappra. 
 
East River mot Manhattan. Lätt en av världens fräschaste floder, NOT! 
 
 
De flesta loppisbesökarna sökte sig till skuggan under tälten. Så även jag själv! Loppmarknaden Williamsburg Flea hålls som jag skrev ovan i East River State Park där Kent Avenue möter N. 7th Street. Närmaste tunnelbanestation är hållplatsen Bedford Ave. på linje L.
 
 
På ett bord var det fina äldre cigarretuier, skåpsbeslag, krokar och andra små metallföremål men de var skållheta av solen så det fick bli "se men inte röra".
 
 
Det här halsbandet skulle jag ju bara köpt, hur kunde jag låta något så läckert ligga kvar? Jag brukar inte ångra mig över att jag inte köper saker, brukar tänka att hur mycket smycken som helst, hur mycket kläder som helst och hur mycket prylar som helst passerar mig hela tiden. Jag har ju loppis som största fritidsintresse och arbetar i en second hand-affär så jag har blivit något avtrubbad med tiden.
 
 
En säljare hade både en Stig Lindberg-vas (med prislapp på $800)..
 
 
..och en PH-lampa i sitt tält. Tittade inte på den prislappen. Vi kom dock i samspråk en stund om att jag var från Sverige och att detta var den varmaste dagen jag någonsin upplevt.
 
 
Tre snygga mässingsgalgar låg och blev brännheta i solen. Jag har för mig att dosan (även den i mässing) på bilden var antingen från Gusum eller Ystad Metall, men den var dyr som tusan så det fick vara. 
 
 
Ännu mer mässing. Djur..
 
 
..verkade poppis.
 
 
Poppis var även vintagekläder och det var inte alls svårt att hitta snygga 1950- och 60-talsklänningar (som ju är ett av mina specialintressen). Tänk att jag rest ett halvt varv runt jorden och där hittar jag precis samma typ av plagg som i Köpenhamn, Paris, London eller Berlin.
 
 
Efter en god stund av loppande strosade jag förbi Brooklyn Brewery och köpte en väldigt god kokosglass från en glassbil. Den smälte ner längs min arm på ett par minuter medan jag åt. Man fick allt skynda dig om man skulle äta glass den här dagen.
 
 
Williamsburg visade sig bjuda på mycket gatukonst. Det gillar jag.
 
 
 
Alldeles i närheten ligger en av Beacon's Closets fyra butiker i stan. Adress 88 N. 11th Street, tunnelbanestationen Bedford Ave. på linje L är närmast. För vintageintresserade så går de att jämföra vid Beyond Retros butiker, som finns här hemma i Göteborg och Stockholm. Generösa ytor..
 
 
..färg- och plaggsortering för bäst översikt, mycket accessoarer och skor.. ett vinnande koncept av att döma på hur mycket folk det var i butikerna när jag besökte dem!
 
 
Mycket mer New York följer, jag tog över 400 bilder under resan och har alltså en hel del att visa er. Kika snart in igen!

Kommentarer
Postat av: Christin

Spännande att läsa och ser gärna mer.

2013-10-16 @ 11:37:22
Postat av: ♥ LILLADOCKAN ♥

Åh, jag längtar ihjäl mig efter New York! Se till att posta dina bästa tips för vintageshopping innan den 7e november. För det är då det bär av för min del :D

2013-10-16 @ 17:30:31
URL: http://denlilladockan.blogg.se/
Postat av: Ida Nielsen

Åh, det ser härligt ut. Ser fram emot nästa del.

2013-10-16 @ 17:51:43
URL: http://hebreiska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0