Årets fynd hittills..

..måste ju vara mini nurse jag hittade i somras. Det är inte ofta, mina vänner, som man hittar en Caco-sjuksköterska från 1950-talet i originalkläder!
 
Caco (vilket är en sammanssättning av namnet Canzler och orten Coburg) började 1930 tillverka dockskåpsdockor. De hette från början CaHo, en sammansättning av namnen Canzler & Hoffmann). Dockorna är små, i skala 1:16 eller 1:18 och de känns igen på att de har huvud i komposition med gjutna frisyrer och målade anletsdrag, böjbara lemmar, händer och fötter i målad metall och välgjorda kläder och accessoarer som alltid speglar tiden och rådande mode. Det förekommer både vuxna, barn och bebisar. Bebisen bakom mini nurse är också en Caco.
 
 
Hon är bara 10 cm lång men ser väldigt stor ut på den övre bilden!
 
 
Förtjusande minisjuksköterska, eller vad säger ni?

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Väldigt fin liten docka! Är det originalkläder eller något du själv har fått fixa? De ser så fräscha ut.

2013-10-28 @ 18:59:37
Postat av: Margot

Hej!
Känner väl igen docktypen.
Den sorten ingår i ett pykologtest som heter Scenotest. Mina föräldrar var båda verksamma på institutionen för pedogogik på Göteborgs Universitet och Jag en hel sådan låda som jag lekte med är jag var liten! Här kan du se hur lådorna med de olika bitarna såg ut. Min finns fortfarande och har vissa andra delar med huvudineållet är det samma!
http://www.dollshousespastandpresent.com/magazine13june2012p5.htm
Tack för din fina blogg!
Margot

Svar: hej margot och tack för länken! det hade jag ingen aning om, trodde bara de sålts som dockskåpsdockor. spännande läsning, tusen tack igen!
allt det gamla goda

2013-10-31 @ 12:20:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0