Tänk att ha både godsmagasin och korgfabrik, del 1.

Har jag hamnat i trasmatte- eller plastmattehimlen (notera mängden mattor i förgrunden)? Nej, utan Allt det gamla goda (jag) och Skaffaren (Thomas) sammanstrålade under gårdagen i de nordskånska skogarna! 
 
Först fick jag titta närmare på Thomas affärsverksamhet som för tillfället inryms i det gamla godsmagasinet i Vittsjö, mellan Hässleholm och Markaryd. Han kommer att hålla öppet under sommaren men rekommenderar att man slår en signal innan man kommer på 0451-242 00. Kolla även in hans blogg Skaffaren
 
 
Tyvärr blev inte mina bilder från godsmagasinet så bra så jag får istället för att låta bilderna tala, berätta om utbudet. Thomas är en jäkel på att hitta bruksföremål. Charmiga prylar. Saker med fin patina. Jag gillar blandningen av västtyska vaser, provdockor, plåtburkar, gamla kartor, linne och lampdelar.
 
Bland annat stod vi och tittade på en hög gamla foton tillsammans, på de tävlande flickorna i en lokal skönhetstävling, "Miss Jordgubbe". Tuperade sextiotalsfrippor.
 
 
Som ni såg på bilden ovan så har man bevarat stationsskylten och satt den på väggen inomhus istället. En mycket god gärning.
 
 
Tiden flög iväg, vi snackade bort ett antal timmar medan jag vände upp och ned på allt möjligt.
 
 
Två typer utan händer och kläder betraktade oss.
 
 
Och visst fick jag något med mig hem därifrån - vad trodde ni? Hittade ett gäng gamla krokar och pappersklämmor. Bara gamla fina krokar åt min funkispärla.
 
 
En vacker vintageklänning hängde på väggen och Thomas hade faktiskt tänkt på mig när han såg den, berättade han. Jag var först något skeptisk till den ljusa nougatbruna kulören på mig, som är väldigt blek, men nu är alla tvivel borta.
 
 
"Stjärnkonfektion" står det i nacken, och jag tror att den är så pass gammal som 1950-tal.
 
 
Ett par små hårkammar som passar till klänningen, fick också följa med hem..
 
 
..och en läcker tyllklädd mintgrön lampskärm!
 
 
Sedan styrde vi kosan mot Emmaljunga, den sista utposten i Skåne innan Småland, längs riksväg 117. Där väntade den gamla korgfabriken och ruinromantikern i mig skrek av lycka. Missa inte nästa inlägg!

Kommentarer
Postat av: Linda

Men du, vilken skattkammare! :)
Och den där klänningen var en riktig höjdare, ser fram emot att få se dig i den!

2013-06-20 @ 08:32:02
URL: http://porslinan.blogspot.se
Postat av: form55

Krokarna ser ut att passa bra hemma hos dig, och klänningen andades 50-tal helt klart!

2013-06-20 @ 12:15:44
URL: http://jjform55.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0