Tack, gode gud..

..för sommaren! För Österlen! För loppisar överallt! För Skånetrafikens förmånliga sommarkort! Jag kan nu under två månader åka på utflykter och sakletarrundor utan att bli fattig på grund av resandet. Den kollektiva trafiken är ju tämligen välutvecklad i stora delar av Skåne och jag har nått många loppisar genom att faktiskt åka tåg och buss. 
 
En plats som är lite knivig att ta sig till med kollektiva medel är Stenshuvuds Nationalpark en liten bit norr om Simrishamn. Bussen från Simrishamn norrut mot Kristianstad kör riksväg 9 och man hoppar av innan Kivik om man inte är rädd för några kilometers promenad.
 
Jag har skrivit det tidigare och det tål att skrivas igen, åk dit för tusan! Det är en plats med svårslagen skönhet.
 
 
 
 
Jag ser verkligen fram emot att göra research och hitta någon loppislada i en liten by som jag inte hört talas om innan, kolla vilken buss som går dit, sitta med kartfunktionen på Eniro och Hitta och försöka avgöra hur långt man kommer att behöva promenera från där bussen stannar till själva målet..
 
 
..och sedan när man når dit, rota igenom utbudet! Det är ju det allra bästa som finns! Nedan, Gröna Ladan i 27:ans by mellan Valleberga och Löderup. Bussen stannar alldeles i närheten!
 
 
Här och var dyker man på mer retroinriktade butiker, för formgivning från mitten av 1900-talet är ju poppis nästan vart man än hamnar.
 
 
Bilden ovan och nedan är från en loppis i hamnområdet i Ystad.
 
 
Butiken nedan besökte jag i lilla rara Hammenhög för något år sedan, där bussen mellan Ystad och Simrishamn stannar.
 
 
 
Långt ute på landet är det billiga prylar..
 
 
..och vackra vyer. Det är vad jag kommer att uppleva under mina sommarutflykter. Inte dåligt det, inte!
 
 
Blir ni sugna på Österlen? Det bör ni bli, framförallt under juli står det loppisskyltar i varenda vägkrök. Och tack gode gud för sommaren, det här har jag väntat på ett helt år!

Kommentarer
Postat av: eli

Underbart! Vi ska bilsemestra till Österlen några dagar i juli. Du får ge mig några fler insidertips!

Svar: det ska du få, min vän! när ska ni det? så jag hinner fila på lite tips..
allt det gamla goda

2013-06-17 @ 10:43:30
URL: http://femtiotalsjakten.se
Postat av: Ida

Åh, jag blir lika glad varje gång jag ser bilder som känns "hemtama". Hoppas vi får möjlighet att säga hej till varann i sommar på någon loppis! :)

Svar: var är du ifrån och var bor du nu? vi borde kanske sammanstråla med flit! ta en runda tillsammans? som du kanske förstått så bor jag i malmö. :)
allt det gamla goda

2013-06-17 @ 17:55:03
URL: http://hejaida.com
Postat av: Tant Emma

Ja Österlen är himla vackert minsann!

2013-06-17 @ 20:21:00
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com
Postat av: Gila

Härligt men jag föredrar bil så hinns det med mera ;-)

Svar: ja, jag med egentligen men har ju inget körkort!
allt det gamla goda

2013-06-17 @ 20:51:03
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Linda

Visst har man längtat efter sommaren och alla härliga loppisar! Ska också försöka ta mig ut på lite härliga utflykter på semestern, det går ju oftast bra att åka kommunalt. (Ända tills man hittar ett soffbord eller fyra pinnstolar som man gärna vill få med sig hem... ;))

2013-06-19 @ 09:48:03
URL: http://porslinan.blogspot.se
Postat av: Benny

Kul idé, miljövänligt också :-)

Vi ska till Falkenberg under semestern, då ska även vi dra in i Skåne lite, har inte planerat ännu så mycket, mer än ett besök på Rörums Retro, eftersom jag känner Mikael och Jessica som driver butiken i sitt sommarhus :-)

2013-06-20 @ 15:28:11
URL: http://www.porslinsbloggen.se
Postat av: Ida Nielsen

Kristianstad :) Ja det låter väl som en kul idé! Du är så välkommen att hälsa på här!

2013-06-20 @ 19:45:03
URL: http://hebreiska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0