Antikmässan i Älvsjö 2013, del 2.

Jag sprang på mässan både under fredagen och söndagen, bilderna nedan är från söndagen då det inte var fullt så mycket besökare så att jag och min snygga spätta Linda (som förutom att vara snygg själv även har ett snyggt hem och en snygg blogg, ni hittar den här) kunde strosa runt i lugn och ro.
 
Vi börjar med Stig Lindberg-fajanser för nästan hela slanten. De kunde inte stå snyggare än i ett string-system för väggmontage som jag nyligen börjat samla till. Den första gaveln följde med hem från Stockholm.
 
 
Stig Lindberg är ju som alltid flitigt representerad på mässan och en annan monter hade delar ur ovanliga mjukt mintgröna serien Pastella (säljaren missade ett a på sin lilla lapp). Jag har ett kaffegods och en assiett som finns nerpackade någonstans på grund av flytten.
 
 
Leni Ehnbom/von Platen Modern Form hade ett vasst 1930-talsskrivbord med tillhörande stol. Tennet ovanpå harmonierar fint. Några av föremålen var märkta Ystad Tenn, vilket jag inte visste fanns. Jag känner bara till Ystad Metall.
 
 
Strax till vänster om skrivbordet fanns en korgstol med kuddar sydda av det väldigt trevliga tyget Krokus ritat av Arthur Percy 1943, enligt mina efterforskningar. Ursäkta den här bildens oskärpa.
 
 
Något för den händige, nedmonterad punchveranda med större renoveringsbehov hade en prislapp på ungefär 30.000 kr.
 
 
Steget är rätt långt mellan nedmonterad punschveranda till vintageklänning med pälsstola men nu tar vi det, tycker jag! Vintage hade avgränsats litegrann till ena hörnet av mässan..
 
 
..där bland annat vintagebutiken Herr Judit fanns på plats. Namnet till trots fanns det saker för damer också.
 
 
Vi köpte faktiskt inga klänningar, men en del annat..
 
 
..och vi tjattrade bort en stund med den trevliga utställerskan i montern Americana Classic Vintage.
 
 
Hos RÅMÅ brukar det vara färg och form som gäller, så även i år. Härliga Mårten bakom montern har butik här i Malmö som jag tipsat om här.
 
 
.. i ljusets tecken. Jag brukar ju inte nappa på äldre konsthantverk som golvljusstaken nedan men jag blev väldigt förtjust i den. Skulle frågat om säljaren visste något om den. Om man hade haft ett litet hus i Ångermanland, skulle den fått flytta in där.
 
 
På lampfronten såg jag en läcker takkrona hos utställarna På femte våningen..
 
 
..en närmast mytisk ljusbukett från 1950-talet av märket LUMA som har siktats i svart, blått, rött och grönt. Har jag för mig.
 
 
 
Förutom den allra första gaveln till den kommande stringhylle-väggen kom jag hem med en hel del till. Det tänkte jag snart visa, och så blir det lite rapport från den fortsatta trevliga helgen i Stockholm!

Kommentarer
Postat av: sak

Kommer du ihåg vilka som hade den första montern, den med alla Stig Lindberg-fajanser?

2013-02-22 @ 11:47:25
Postat av: Caroline

Det är lustigt, när jag tittar på er andras bilder känner jag knappt igen en enda monter... :) Jag måste varit i en annan värld när jag promenerade runt på mässan. Men den där punschveranda, någon gång ska jag ha ett hus med en sådan. Underbar!

2013-02-24 @ 14:22:56
URL: http://www.finafyndet.se
Postat av: Linda

Vilket fint bildsvep från mässan, kul att vi fotade så olika saker där. :) Och det var en underbart rolig helg vi fick tillsammans! Det kändes allt lite tomt utan dig här nu i helgen som gick...

2013-02-25 @ 08:32:32
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Skaffaren

Kul att få se mässan ur din synvinkel.
Ystad Metall och Ystad Tenn är samma företag.
Tenntillverkningen startade 1922.

2013-02-26 @ 04:16:21
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: karoline

kul att se dina bilder från söndagen också!
ni verkar ha haft det fint :)
KRAM

2013-03-01 @ 12:41:45
URL: http://www.karolinesvintage.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0