The biggest retro-jul must-have; EN GAMMALDAGS JULGRAN!

För första gången, tack vare funkispärlans generösa vardagsrum, så har jag en egen julgran! Jag har bott i små lägenheter sedan jag flyttade hemifrån men äntligen har jag alltså plats. Väggen där granen står är 6 meter lång och till vänster finns soff-och-TV-hörna medan det till höger finns en matgrupp.
 
Granen är helt i plast och från 1970-talet av att döma på dess kartong. Den är väldigt naturtrogen, annars hade jag inte velat ha den. Jag hittade den på Stadsmissionens Second Hand här i Malmö för en ynka hundring, ett riktigt fynd! Mattan, bocken och lyktan är köpta i någon av Emmaus Björkås tre butiker här i Malmö, likaså de mesta av dekorationerna. De resterande kommer från olika loppisar, jag har ju samlat på julgrejer i några år.
 
 
Och vad vore en retrogran utan smällkarameller, flätade pappershjärtan och glaskulor med ögon? Det var min pappa som uttryckte det så, att de har ögon! Precis vad de har ju, vilken bra formulering!
 
 
 Ett par stjärnor gjorda av något glittrigt piprensar-besläktat fick också vara med.
 
 
Julgransbelysningen från 1950-talet med originalkartong och ett extra ljus hade nog aldrig varit uppackad. Den fungerade när jag satte kontakten i väggen, helt otroligt! 
 
 
Flaggband är också ett måste i en retrogran. De har man turen att kunna hitta på loppis ibland för en femma eller tia. Det enda i granen som inte kommer från loppis är mormor och morfars gamla avlånga kulor. Ingen av dem lever idag men de kanske tittade ner från himlen när jag hängde dit deras kulor. Det hoppas jag!
 
 
En sällsynt rödsvart bemålad snygging..
 
 
..följd av en ceriserosa randig snygging. Det måste ha varit ovanliga färger på den tiden!
 
 
Jag gillar verkligen blekturkosa kulor. Har några stycken, här är en av dem.
 
 
Kottar med "snö" tillhör också mina favoriter.
 
 
Här har ett litet rött trähjärta smugit sig in. Jag har några stycken av dem.
 
 
Hängen gjorda av krystyr med bokmärken på hörde också till förr i tiden. Jag köper sådana så fort jag hittar.
 
 
Här pyntas det som förr. Skulle aldrig vilja ha det på något annat sätt! Vad tyckte ni? Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: ♥ LILLADOCKAN ♥

Underbar gran! Underbara pumlor! Jag gillar de avlånga och de urgröpta. Och kottarna! Jag älskar kotte-pumlor! :)

2013-12-19 @ 08:43:20
URL: http://denlilladockan.blogg.se/
Postat av: Eli

Vilken underbart fint klädd gran! Kommer ihåg dem med ögon, sådana måste jag hitta till nästa år!

Svar: låt oss leta efter kulor med ögon till sommaren! deal?
allt det gamla goda

2013-12-19 @ 20:39:18
URL: http://Femtiotalsjakten.se
Postat av: Anta Snaque

Vilka härliga minnen din gran väcker! Känner igen flera av min barndoms julprydnader! Det mesta av mitt eget pynt ligger numera tryggt i sina kartonger. (Längesedan jag hade julgran.)
Om du känner för det så kan du se mina pumlor (julkulor) här:
http://pysselochpinaler.blogspot.se/2010/12/semiantikt-julpynt.html

Svar: tackar! jo det var ju den känslan jag ville åt. så som granar såg ut i mitten av förra seklet här i sverige. :)
allt det gamla goda

2013-12-19 @ 23:46:22
URL: http://antasnaque.blogspot.com
Postat av: Anette

Granen ar helt perfekt for funkisparlan! Och valdigt traditionell, vilket jag tycker att granar ska vara. Fina detaljer pa varje kvist. Ser framemot nasta inlagg. Man far aldrig nog av jul!

2013-12-20 @ 01:05:41
Postat av: aron wagstaff

plastgran???????

Svar: ja, för tusan. underhållsfritt.
allt det gamla goda

2013-12-21 @ 06:41:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0