Nostalgibyn i Hosta.

Jag hade under den stora årliga loppisturen ihop med fyra andra retrobloggare turen att få besöka Nostalgibyn i Hosta som ligger vid riksväg 249 mellan Lindesberg och Arboga i vackra Bergslagen. Som ni kanske vet så visar jag mig inte här så ofta, då bloggen inte handlar om mig och hur jag ser ut - utan om retroprylar!
 
Nedan följer dock en bild på mig, från Nostalgibyn, där jag mådde riktigt gott! Tog en räckmacka och en Trocadero, om jag minns rätt.. jag har ju redan ätit upp på bilden men jag tror det var en fin räckmacka.
 
 
På bilden sitter jag inne på Babsans Fik. Ena änden av rummet..
 
 
..och andra änden. Stället var fullproppat med rekvisita från tiden..
 
 
..och till skillnad från en del andra retro-efterhärmningar man sett genom åren, så var det här bra gjort. Räkna bort gitarren på väggen som är.. 1980-tal och luftvärmepumpen som väl är.. 2000-tal? Hu och fy.
 
 
TV-kannor i olika kulörer trängdes i disken.
 
 
Männen av stiliga och hade vita tänder på 1950-talet.
 
 
Det fanns en bio inomhus.. 
 
 
..komplett med skylt, foajé, kiosk och salong.
 
 
Notera Spisa Ribb-koppen på taket.
 
 
Och utanför Babsans Fik fanns en hel Nynäs-mack..
 
 
 
..med häpnadsväckande interiör!
 
 
Tänk att allt egentligen bara handlade om att tanka.
 
 
De här två spanade in tuggummiautomaterna..
 
  
..vid Sibylla-kiosken. 
 
 
Och för den som inte önskade korv, fanns det även..
 
 
..en GB-kiosk. Tänk, vad världen hade varit vackrare om vi fortfarande hade så tjusiga kiosker! Tanken slog mig.
 
 
Utanför Ryds..
 
 
 ..satt snyggaste varuautomaten..
 
 
..postlådan och frikmärksautomaten. Inte varje dag man ser en frimärksautomat.
 
 
Inne i lanthandeln fanns bland annat ett nummer av Allt i hemmet från 1960 där en man ser skojigt malplacerad ut i sitt kök iklädd förkläde. Det har hänt mycket på femtio år.
 
 
Och tjejen som vaktade gästboken hade samma klädstil som jag.
 
 
Än verkar det inte kört för säsongen, kika in på deras hemsida för öppettider och arrangemang som äger rum. Jag rekommenderar alla femtiotalsentusiaster ett besök! 

Kommentarer
Postat av: form55

Kärt återseende!

2013-08-21 @ 20:23:53
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Gunilla

Men vad läcker ställe!!! åh..måste åka dit! Tack för tipset :)

2013-08-21 @ 20:25:56
URL: http://gunillas-fynd.blogspot.se/
Postat av: Merle

ohhhhh, I want a TV-Kannor sooo bad!

2013-08-21 @ 21:07:04
URL: http://www.troedelhaus.blogspot.com
Postat av: sak

Det ser helt fantastiskt ut - dit måste jag absolut nån dag!

2013-08-22 @ 11:14:47
Postat av: Yvonne

Åh vad jag längtar tillbaka till vår resa nu! Så roligt vi hade!!!!
Kram!

2013-08-22 @ 12:08:15
URL: http://nann-nokke.blogspot.se/
Postat av: Christin

Dit vill jag gärna - så mysigt !

2013-08-26 @ 11:53:00
Postat av: Malin

Hej! Den turkosa tuggummi automaten är den till salu? 😊

2014-12-10 @ 19:14:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0