Loppisresan 2013 - del 2.

I Uppsala stod vi en stund och hängde läpp över att Presenta höll semesterstängt..
 
 
..men vi ryckte snabbt upp oss när vi hittade ett par källarloppisar där vi bland annat såg en svart Cleo och några delar Röd Aster.
 
 
Och helt utan sorger över missödet jag nämnde i början var vi när vi steg ut från Söders Gammalt och Nytt, en butik fullmatad med porslin, glas och keramik från guldåldern inom svensk formgivning. Skyltfönstret såg lovande ut..
 
 
..och ni ser ju själv! Notera tallriksställen längs golven.
 
 
Avdelningen för Gefle-porslin. 
 
 
Avdelningen för plast- och plåtföremål..
 
 
..och den för krukor. Jag hittade ingen som jag inte redan hade. Som ni kanske vet så samlar jag på vita krukor, gärna från Upsala-Ekeby.
 
 
Förutom en hel del keramik från just Upsala-Ekeby, naturligt med tanke på var butiken ligger, så fanns det en riktigt snygg vit Gunnar Nylund-vas från Rörstrand. Man stöter på den då och då, men den brukar vara för dyr säger snåljåpen i mig.
 
 
Jag har på senare tid verkligen fått upp ögonen för det gröna så kallade funkisglaset, här en kvintett glas på fot.
 
 
Efter en lång dag längs vägarna styrde vi kosan mot Lindesberg, en förtjusande liten ort där vi hann titta på kyrkan som låg vackert uppe på en kulle..
 
 
..och promenera vid vattnet i den rosa skymningen innan vi sov en natt på stadshotellet där vi vaknade nöjda och glada morgonen efter.
 
 
På morgonen brände vi iväg och vi behövde inte köra så långt..
 
 
..innan vi bland annat hittade gården på bilden där det fanns en snygg köksstege med Virrvarr-laminat formgivet av Sigvard Bernadotte för Perstorps Produkter..
 
 
..och lite mer grönt funkisglas. Jag var allt lite sugen.
 
 
Sugen blev jag också på den fina långa plastmattan som låg och skräpade i ett uthus. Jag halade fram den och fick snällt köpa den för ynka 10 kr. Efter en tvätt blev den som den förtjänar.
 
 
Ni vill se mer av fem retrobloggares stora loppistur 2013 - eller? Fler inlägg följer!

Kommentarer
Postat av: form55

Tiden går fort när man har kul! De där dagarna bara svischade förbi!

2013-08-11 @ 14:17:49
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: RETROknoppen

Tack för allt bildgodis,tips och lockelser som du har fått med från er resa och visat i din blogg - ni måste verkligen ha fått en rejäl dos av retro-upplevelse :)

Svar: tack för kommentaren, cen! vi fick ju en rejäl retrodos, men inbitna loppisrävar vill alltid ha mer!
allt det gamla goda

2013-08-14 @ 14:07:22
URL: http://www.retroknoppen.com
Postat av: E

I Lindesberg var jag 2004 i helt andra syften, Augustibuller. Gillade dock det jag såg av staden och vattnet i den stora sjön var också välkomnande :)

2013-09-16 @ 11:07:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0