Loppisresan 2013 - del 1.

Som ni kanske förstod på det förra inlägget så har jag och fyra härliga retrovänner och tillika bloggare varit ute på vår årliga loppistur som i år började i Uppsala, slutade i Laxå och berörde däremellan trakerna kring Enköping, Västerås, Köping, Arboga, Fellingsbro, Frövi, Vedevåg, Lindesberg, Örebro, Fjugesta, Kumla, Hallsberg och Vretstorp
 
 
Det är en underbar känsla att stanna till vid varenda loppis längs vägen. Tänk, vilken tur man har att få vara med likasinnade! Tur med vädret hade vi också.
 
 
Och tur att Lata Pigan i Vela utanför Enköping höll öppet. Jag vågar påstå att det är en av de bästa retrobutikerna jag besökt! Och jag har besökt rätt många. Genom ett fönster kunde man ana vad som komma skulle.
 
 
Här syns Yvonne i retrotextilhimlen. Ser ni vilket utbud av gardiner, dukar och stuvbitar? Jag har inte stött på något liknande i alla fall.
 
 
Det fanns ett par gardinlängder i mitt favoritmönster, Pythagoras signerat Sven Markelius 1952. Gult är dock inte min favoritfärg.
 
 
För den som har obegränsat med tid finns det nog mycket att hämta. I en annan del av huset fanns det bara vintagekläder, ett utbud även av den varan som fick mig att.. glömma fotografera! Jäklar anamma, vilket ställe det var!
 
 
Mängder av snygga armaturer fanns också, de som driver stället verkar klä om skärmar i vackra gamla originaltyger och placerar dem sedan på rätt lampa.
 
 
Kuddtillverkning sker nog också, som ni ser på bilden nedan. 
 
  
 
Förutom textilier och armaturer fanns det även gott om glas, porslin.. 
 
 
..och plastföremål. Allt i fint skick, och inte till loppispriser.
 
 
Jag hann naturligtvis k-spana en del längs vår väg. Glasmästeriet i Enköping hade..
 
 
..de vassaste skyltarna på sina två byggnader..
 
 
..och Frövi Hotell hade en gång i tiden både bar och restaurang att stoltsera med.
 
 
Idag stoltserar mest skyltarna kvar.
 
 
 
 
Någonstans i trakterna kring Vedevågs Bruk.. 
 
 
..snubblade Eli över en hel rulle med det vackraste julpappret vi sett, 1950-tal, en hel rulle som hon gav 150 kr för.
 
 
Glöm inte att kika in väldigt snart igen, du vill inte missa inte fortsättningen av vår hejdundrande resa! Och kommentera gärna en rad eller två!

Kommentarer
Postat av: Linda

Lata Pigan är en riktig höjdare, är bra sugen på att åka dit snart igen! (Av bilderna att döma verkar de ha fått in en hel del nytt sen jag var där sist.) Synd bara att jag inte fick åka dit med dig spättan!!
Ser fram emot att följa resten av er loppisresa här i din blogg!

2013-08-01 @ 08:52:58
URL: http://porslinan.blogspot.se
Postat av: E

Hade velat vara med i retrotextilhimlen så kunde jag införskaffa lite tyger till mina köksstolar m.m.

2013-08-01 @ 09:19:52
Postat av: Katarina

Dessutom var ju pigan trevlig att prata med ..!

2013-08-03 @ 08:48:08
Postat av: form55

Även om det inte var så länge sedan så är det trevligt att se tillbaka och minnas vad som hände på de allt för korta dagarna.

2013-08-04 @ 19:08:07
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Benny

Verkligen kul att se igen, och dessutom vinklar vi ju all det lite olika vilket är extra skoj! Jag har inte börjat med mitt tredje inlägg ännu, men det är på gång i alla fall, den tredje dagen på en rolig resa :-) Sen har jag ju fynden att visa med, inte att förakta ;-)

2013-08-05 @ 13:44:02
URL: http://www.porslinsbloggen.se
Postat av: Christin

Vad kul att få följa er resa även på din blogg.
Vilket snyggt räcke och neonskyltar hos glasmästaren och vilken rolig retrobutik ni besökte.

2013-08-05 @ 22:14:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0