Jag söker fler Singoalla!

Idag dyker en ny kategori upp här på Allt det gamla goda där jag lägger jag ut efterlysningar på föremål jag samlar på och söker fler eller mer utav.

Jag har ända tills nu (28,5 år gammal och med 1900-talsformgivning som största intresse) inte haft några finbestick, men när jag besökte Göteborg nyligen hittade jag äntligen besticken för mig. Ett halvdussin av både knivar, gafflar och skedar i serien Singoalla som formgavs 1958 av Adam Thylstrup för Nilsjohan. Som ni ser ligger de alla i fina originalkartonger och har nog aldrig varit använda. De har inte en skråma så långt ögat når.



Som ni säkert vet så finns det ju mängder och åter mängder av rostfria bestick med bakelitskaft (just Singoalla har dock skaft i nylon) på loppisar och i antikaffärer men de här dök upp till ett bra pris rakt framför näsan på mig och kändes helt rätt. Jag gav 250 kr för dem, 18 delar.

Ett par dagar efter köpet satt jag och letade efter dem på nätet och upptäckte då att mina är så kallade dessertbestick, fast jag tycker inte de känns så mycket mindre än andra.



Snygg typografi på de fina kartongerna.



Är det någon som sitter på Singoalla-bestick i fint skick i den något mindre storleken som jag visar nedan? Skicka ett mail eller en kommentar! Eftersom de jag nu fick tag på är helt oanvända önskar jag att de jag i framtiden köper är i väldigt gott skick de också..



..eller har du kanske nyligen varit i en antikaffär i Malmö/Lundregionen eller i Göteborg där du sett mycket av ovan visade bestick? Tipsa mig då gärna!

Kommentarer
Postat av: Benny

De var då i otroligt fint skick måste jag säga, kartongerna var också som nya! Jag ska, som jag sa, kolla i helgen hur många och skicket på de jag har, lovar inget innan jag kollat, men jag tror jag har ganska många :-)

2012-05-22 @ 22:15:06
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Clinen

Åh, vilken smart idé! En sån kategori får jag nog också skaffa mig på min blogg. Kan ju vara ganska användbart när läsare hälsar på =) Snygga bestick!

Postat av: sandra

Jag har en hel hög med bestick liggandes, ska kolla och se om det kan vara samma!

2012-05-23 @ 11:40:03
URL: http://retrosandy.blogspot.se/
Postat av: Gunilla

Bra idé! Tar genast efter!

2012-05-24 @ 07:30:53
URL: http://gunillas-fynd.blogspot.se/
Postat av: Emilie

Hej! Jag var på Erikshjälpen i Genarp (utanför Lund) för ett tag sen och köpte Singoalla i originalförpacking (teskedar). Där fanns flera andra lådor med olika storlekar av Singoalla, alla i lika perfekt skick! Gav 120 kr för 6 teskedar, så kanske lite dyrare än vad du tänkt, men jag kollade inte vad de andra besticken kostade. Ibland finns det ingen logik i prissättningen ;) kanske var de jättebilliga...

2012-05-24 @ 21:53:04
Postat av: karoline

Åh, vad fint! hoppas du hittar fler!

alltså du borde ju komma upp hit och gå på loppisrunda med mig! och självklart kolla på midnattssolen, den är magisk!



Jag ska åka på liknande loppisäventyr som du där kring höga kusen i sommar hade jag tänkt! jag är uppväxt därekring och min familj bor där så!

vilka ställen var bäst? vilka kan man skippa?



ha en trevlig helg fina du!

kram

2012-05-25 @ 11:16:45
URL: http://www.karolinesvintage.se
Postat av: Inger

Hej

Hur vet man om man har nylon eller bakelit skaft? Nån bra test metod?

Inger

2012-05-25 @ 13:02:40
Postat av: Lampedusa

Mysko. Runt 19 cm brukar längden vara på de fullstora besticken i Genses sortiment. Fast visst finns det större från många tillverkare. Men då tycker jag att de ofta känns för stora.

2012-05-25 @ 17:18:30
Postat av: Allt det gamla goda

Svar till Inger; hej! Jag vet tyvärr inte hur man avgör om det är bakelit eller nylon på skaften, kanske kan någon annan som läser detta upplysa oss? Jag vet det angående just mina bestick för att det står på etiketterna som satt på dem.



Svar till Karoline; jag kommer hemskt gärna, vi måste loppa till plånboken glöder och till vi satt så djupa spår i Norrbotten att de aldrig glömmer det!

2012-05-26 @ 01:12:19
URL: http://alltdetgamlagoda.blogg.se/
Postat av: Lampedusa

Bakelit är det sällan. Även Gense använde nylon. Bakelit känns hårdare, blir matt och brunaktigt och smälter inte av värme.

2012-05-26 @ 16:31:35
Postat av: sandra

Hej! Jadå, hittar jag dessa besticken i mina lådor så är de paxade till dig! Jag återkommer så fort jag kollat upp det! :)

2012-06-04 @ 09:55:01
URL: http://retrosandy.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0