Vykortsresan; Uppåt norr del 1.

En ny kategori dyker idag upp här på Allt det gamla goda. Jag har ju en liten (läs; rätt stor) samling grälla topografiska vykort från en tid då man inte hade e-mail eller sms, så varför inte visa dem här?

Jag tänkte att vi beger oss norrut.. men vem vet var vi hamnar nästa gång?

Först ut är Umeå, ett kort med läcker bakgrund i teak. Det finns tyvärr ingen närmare information om vad småbilderna föreställer på baksidan.



Umeå. Skulpturer "Norra Skenet" vid Universitetet, "Grön Eld" i glas av Vicke Lindstrand vid järnvägsstationen samt Stig Lindbergs fontän i Umeå centrum.



Umeå. Friluftsmuséet Gammlia. Restaurang Sävargården, ursprungligen herrgård till Sävar järnbruk, byggd 1908. Helena Elisabeth Kyrka, byggd 1802, flyttad från Holmön och återuppförd 1958. Lars Färgares, borgargård byggd omkring år 1800.



Umeå. Vissa av motiven kunde ses ovan, ingen närmare information finns annars på kortet om vad motiven föreställer.



Umeå, ovanligt snygg design på kortet tycker jag! Ingen närmare information på baksidan om vad motiven föreställer dock.



Från Umeå sätter vi kurs mot Sollefteå, som enligt ett av korten nedan föreställer "Sollefteå - Ådalens Pärla".
Här nedan skulpturen "Timmerflottare"..



..och ospecificerade vyer över staden.



I Ådalen finns också Barsta Fiskekapell byggt 1665 som jag faktiskt besökte i somras! Det ligger i Höga Kusten nära Nordingrå och där är.. oerhört vackert!



Träkyrkor blir man ju allt lite svag för, här Arvidsjaur Kyrka byggd 1902.



Minnesstenen vid Armasjärvi är ett monument över de 46 soldater som drunknade när deras båt förliste på sjön Armasjärvi den 24 oktober 1940 under andra världskriget..



..och från Armasjärvi är steget inte långt till Polcirkeln. Tror jag, haha. Kitschigt kort med leende flickor vid Polcirkeln-skyltar. Och tant vid eld, hihi.



Vi hoppar en bit söderut till vad som faktiskt inte ens är Norrland utan Svealand. Vi är vid Leksands Kyrka med klockstapel, som anses vara byggd redan under 1200-talet men har fått sitt nuvarande utseende 1709-14.



Prästholmens campingplats i Mora..



..och samma tillverkare (samma stil på korten, samma färg och utseende på texten) visar hur det ser ut på en fäbod i Dalarna. Så att vi alla vet det!



Mer vykort kommer, kika gärna in ofta!

Kommentarer
Postat av: Jenny på La momes Old fashioned

Kanske har jag varit på just den fäboden, vem vet. I Umeå har jag definitivt varit, men jag har aldrig sett så många vykort därifrån förut!

2012-03-08 @ 15:14:47
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com
Postat av: Anna

Men vad kul! Två städer där jag känner mig hemma, Umeå förståss och lite också i Sollefteå :) Men det var en kryssande resa ;) Från Västerbotten ner till Ångermanland och sen upp till Norrbotten och sen till Dalarna ;)



Bild 1 har tex Rådhuset i mitten, bron heter Tegsbron, bilden där Tempo skymtar är från gågatan och Tempo är idag Åhléns.

Bild 5 har Rådhuset igen samt Stadskyrkan och en del av gågatan.

Bild 7 (Sollefteå) föreställer bla Hotell Hallstaberget uppe på Hallstaberget och kraftstationen i Ångermanälven.

2012-03-08 @ 15:30:00
URL: http://ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Karoline

MEN GUD JAG SAMLAR OCKSÅ!!! fast bara på de mest gräsliga vykorten jag kan hitta! det värsta är från kiruna :p Hahaha, vad roligt det är! måste visa dig bilder nån dag! ska du på retromässan föresten?

2012-03-08 @ 16:50:01
URL: http://www.karolinesvintage.se
Postat av: form55

Vykort är kul! Shoppingcentret i Luleå är fint - trodde du skulle ta med det.

2012-03-08 @ 19:19:50
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: khina

Tackar allra ödmjukast eftersom du börjar i norr. Jag har oxå bott i Umeå i ca. 12 år. Känner mig oxå skapligt hemma i Sollefteå och Leksand. Jätteskoj att se gamla vykort. Hoppas på fortsättning..

2012-03-09 @ 21:49:30
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Hanna Ek

Just nu så har jag "veckans blogg" på min blogg där du tävlar om att vinna ett helt inlägg om just din blogg. Det visas för ca 1500- 2000 unika läsare. Skulle vara roligt om du ville delta! Kram

2012-03-10 @ 05:38:27
URL: http://hnny.blogg.se/
Postat av: Christin

Kul med gamla vykort, även om jag inte varit på platserna.Har själv samlat från och till på kort från min hemstad och har en ganska stor samling.

2012-03-10 @ 14:44:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0