Markaryd - bilder.

Förra söndagen var en varm och vacker augustidag, alltså en utmärkt dag för en utflykt till Markaryd..
 
 
..och den stora antik- och samlarmarknaden vid Sparbankshallen. Naturligtvis stötte jag på en del alster (lampan mitt fram i bild, alltså) i mässing signerade Hans-Agne Jakobsson (1919-2009), en av mina riktiga favoriter.
 
 
För en fantast av formgivning från mitten av 1900-talet är detta helt rätt marknad, då det finns mycket teak- och plastprylar, färgat glas, tidstypiskt porslin och keramik..
 
 
..bland de många stånden. Ser ni det snygga stringblombordet med krukorna? Jag konstaterade besviket att jag har alla redan, i någon färg eller storlek.
 
 
Jag träffade de andra bloggarna Jan (med bloggen form55) som jag gick och tittade tillsammans med och Thomas (med bloggen Skaffaren) som stod och sålde..
 
 
..och från nio på morgonen till säljarna packade ihop på eftermiddagen gick vi runt och såg både snygga lampor..
 
 
och snygga tyger som det på bordet nedan.
 
 
Jag slår alltid ett öga på äldre förpackningar och burkar till mitt femtiotalskök men fick ingen sådan med mig hem från Markaryd denna gång.
 
 
Läckert blombord som kanske skulle kunna komma från gammal butik. Påminner om varianter jag sett under mina Berlin-resor.
 
 
Det häftigaste jag såg under dagen var utan tvekan det här dockskåpet..
 
 
..med balkong, rabatter, indragen el, tapeter, gardiner och en flyttbar vägg! Jag hoppas det blivit mycket lekt med och att det älskats, tänk vilken fantastisk present att få som liten!
 
 
För de med smak och tycke stod Brios små läckra möbler gjorda efter Arne Jacobsen-förlagor i ett stånd en bit bort.
 
 
Det blev faktiskt bara några små inköp. Vill ni se dem? Kika då på nästa inlägg!

Kommentarer
Postat av: karoline

wow wow wow!!!
ÅH, jag vill komma ner och hänga med dig NU ju!

2012-08-27 @ 18:26:24
URL: http://www.karolinesvintage.se
Postat av: form55

Japp - jag känner igen alltihop! :) Ångrar nästan att jag inte köpte det där tyget som du fotade. Men teakfisken på bild nr två köpte jag i alla fall!
En fin dag som man kommer att minnas länge!

2012-08-27 @ 19:29:02
URL: http://jjform55.blogspot.com
Postat av: khina

Lyckliga ni som har sådana häftiga marknader/mässor. Ser massor av "vill ha" saker. Men å andra sidan är det väl bra för plånboken att man inte va där.... Klart jag hänger med på nästa inlägg!

2012-08-27 @ 20:33:15
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Äntligen fick vi bilder från Markaryd och jättefina sådana. Många saker jag skulle kunna tänka mig. Den orange/vita lampan hade passat hos mig. Nu väntar vi med spänning på vilka fynd du gjorde.

2012-08-27 @ 20:35:15
Postat av: Ida

så kul att du tar massa bilder och visar! ser ut att ha varit en fin dag. :)

2012-08-27 @ 20:56:44
URL: http://hejaida.com
Postat av: Jenny på La mômes Old fashioned

Gud vilken ögonfägnad! Sista loppisen jag var på hade bara barnkläder och skräp från hemtex typ. Det var så sorgligt ;-/

2012-08-28 @ 07:46:12
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: Christin

Så mycket fina grejer det fanns där. Kul att du visade oss.Nu vill vi ju veta vad du köpte...

2012-08-28 @ 17:47:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0