Vintageshopping i Köpenhamn.

Såhär tjusig som männen och kvinnorna på muren nedan, blir man om man vintageshoppar i Köpenhamn, så det gav jag mig naturligtvis på nyligen.



Jag brukar mest antikshoppa (alltså uteslutande gå i antikaffärer, för det intresset är lite större än klädintresset) och det finns spännande kvarter för det också i Köpenhamn, men denna gången blev det bara vintage.

Köpenhamn bjuder på mycket trevlig second hand om man vet var man ska gå, så det tänkte jag tipsa om!

Kvarteret Pisserenden ligger strax väster om Strøget som alla känner till. Vik av till vänster från Strøget ganska tidigt efter Rådhusplatsen på valfri sidogata så når du snart detta brokiga lilla område med second hand-affärer, gay-hak, fetischbutiker och mysiga små caféer. Pisserenden är smeknamnet på området för att det förr var tämligen smutsigt och nedgånget, idag är husen fortfarande charmiga och gatorna smala men jag gissar att en bostadsrätt här kostar ett antal miljoner.

Gatorna med de bästa vintagebutikerna heter Larsbjørnsstræde, Vestergade och Studiestræde.
Här nedan ser ni lilla proppfulla källarlokalen Carmen & Fantasio, där jag alltid hittar något.



København K är en secondhand-kedja som kan liknas vid hippa Stadsmissionen- eller Myrorna- butiker i Stockholm minus prylarna, för här finns bara kläder, skor och accessoarer. København K har två stora och välsorterade butiker i området, här nedan är en av dem. Deras flaggor brukar inte vara svåra att missa. De har mängder med snygga väskor/bags, jeans, skinnjackor, kjolar, blusar, festklänningar, skärp, träningsjackor, pumps, stövlar och allt annat trendigt för en ung vintageintresserad publik. Alla deras klänningar kostar 220 DKK, jag har under åren hittat många pärlor här.



Wasteland är en annan bra butik i området som också har ett väldigt trevligt sortiment, mycket amerikansk vintage från 50-70-tal. Jag gillar ju klänningar och de har metervis med klädställningar för bara klänningar.

Butiken nedan skulle jag tro är den som stylister för tidningar, filmer och TV-program går till när de vill hitta något vackert och unikt. Gamla Chanel och Dior, gamla brudklänningar från 50-talet i perfekt skick osv osv. Jag vet tyvärr inte namnet på den, men jag vet att den är dyr, exklusiv och trång!



Jag hittade denna gång tre helt olika klänningar, och jag är väldigt nöjd!
Här är först den med sekreterarlook som har knytdetalj, pennkjol och skärp..



..sedan den i syntetiskt material som känns hämtad från sjuttiotalets amerikanska södern..



..och till sist den i bomull som känns väldigt svensk sommar, nu ska vi ut och segla! Den här kommer jag att ha vita plastörhängen och vitt plasthalsband till. Vad tror ni?  



Det var lite om vintageshopping i Köpenhamn, nästa gång jag åker över sundet så måste jag visa er RavnsborggadeNørrebro, Köpenhamns riktiga antik-gata. Hur många butiker som helst, på rad, att älska.

Vad tyckte ni om inlägget? Sitter ni på tips om bra second hand i Köpenhamn så dela med dig till mig och läsarna! Kommentarer mottages varmast.

Kommentarer
Postat av: Anna

Vad skoj med vintage i Köpenhamn! Jättefina klänningar, gillar sekreterarklänningen mest men också den randiga. Vita plasörhängen till den blir mumma :)

2011-09-08 @ 05:43:30
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Emelie

Åh vad fin blogg du har! Tack för fin läsning!

2011-09-08 @ 21:57:53
URL: http://enblommgitekopp.blogg.se/
Postat av: Anta Snaque

Plötsligt snubblade jag in här på oväntat besök. Du har en mysig blogg med fina fynd och trevliga texter.

2011-09-09 @ 01:02:50
URL: http://antasnaque.blogspot.com
Postat av: Hejsan Sandra!

Hejsan tjejen! Har du varit i Köpenhamn nu? Roligt att du verkar trivas på din nya skola. Vi åker till Köpenhamn i slutet på september.WM i cykel går där då. Kram Anneli

2011-09-09 @ 20:02:18
Postat av: Jess

Vilken tur att du kommenterade på min blogg så jag hittade hit till din.

Jag vill också shoppa vintage i Köpenhamn. Älskar klänningen i blå toner med prickar på. LOVELY!

2011-09-12 @ 23:34:28
URL: http://retrolyckan.blogg.se/
Postat av: Linda

Härliga bilder, och vilka fina klänningar! Hade lätt velat ha alla tre! :)

2011-09-13 @ 12:08:14
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Anna

Men YÄÄÄH! Varför har jag inte sett detta inlägg tidigare? Jag som åker skytteltrafik till Köpenhamn nu för tiden, ska dit redan imorgon igen. Kommer helt klart ha nytta för denna guide i framtiden. Tack :)

2012-02-02 @ 14:50:28
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0