Snart är det jul igen!

Kära läsare, snart är det jul igen! Åtminstone om man tittade på försäljarnas utbud när jag var på loppis den gångna helgen. Har ni också märkt det, eller är det ett lokalt fenomen? Här och var såg jag juldukar, julgransfötter, röda ljus och juldukar. Det börjas tidigt!

Jag samlar naturligtvis på äldre julpynt, från nittonhundratalets första hälft. Skulle aldrig låta nytt julpynt komma över tröskeln! Jag vill ju som ni kanske vet, skapa en känsla av att man kommer in i ett hem som det såg ut för 50-60 år sedan, så jag julpyntar med äkta vara. Inget annat.

Den här trehövdade tomte-ljusstaken hittade jag i söndags, för 20 kr. Underbart knäpp, eller var tycker ni? Den är svår att tidsbestämma. Tittar man på tomtarnas ansikten skulle jag gissa på att den kan vara så gammal som 1920-30 och framåt, men "God Jul"-texten ger mig känslan av en yngre ålder.



Vidare hittade jag två paket smala röda ljus. Hurra! Det är ibland väldigt tufft att försöka hitta smala ljus till äldre ljusstakar, så denna gång hade jag tur..



..och mer tur var att vänta. Jag hittade väldigt många pepparkaksformar för totalt 50 kr. En stor hop som jag ska använda, som är i gott skick..



..och en hop riktigt slitna, lite svartnade i metallen (är det bleckplåt, någon?) som bara ska vara dekoration i köket. Jag fick den smidiga metallringen de hänger i, när jag köpte dem. Perfekt, för inget kunde väl passa bättre?



Har ni också märkt att det börjar dyka upp julsaker på loppisar redan nu i september? Och var tyckte ni om den trehövdade tomte-ljusstaken? Kommentarer mottages varmast!

Kommentarer
Postat av: Anna

Ljusstaken var riktigt härlig! Och röda smala ljus!!! Det skulle jag också vilja fynda! Har sett att Tradera kryllar av julsaker men har tyvärr inte varit på så många loppisar på slutet.

2011-09-29 @ 06:57:40
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Gila

Nä har inte sett julsaker ännu men jag frågade efter det på en loppis igår...vill ha en adventsljusstake och så gäller det att vara ute i tid...de kunde tänka sig att kolla på lagret :-)

2011-09-29 @ 20:47:47
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Ulrika på Leta Retro

Kul att se! Älskar oxå gammalt julpynt. fast jag kan nog inte köpa mer!

2011-09-29 @ 22:38:59
URL: http://letaretro.se
Postat av: eli

Jodå, på närmaste loppisen hade de igår börjat smyga in litet julsaker. Fast inget snyggt, tyvärr. Jag tycker ljusstaken är busvass!

2011-09-30 @ 02:04:12
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0