Så länge jag får leka med dockskåp..

..så är jag lycklig!

Jag har hunnit med två färdiga hus och stilen i dem är såklart 50/60-tal! Det går utmärkt att inreda dem i "gammal stil" då det tillverkades massor av fina möbler och tillbehör här i Sverige under ovan nämnda decennier. Tillverkarna var Lundby, Brio och Lerro. Även lite tyska möbler har korsat min väg ibland och smugit sig in i mina dockskåp, och ni som är leksaksintresserade vet ju att Tyskland är bäst på sådant.
Här är köken i mina första två dockskåp, som är färdiginredda. Det tredje är på gång.







Gardinerna har jag sytt. Smått mönstrade tyger hittar man på exempelvis Panduro Hobby.
Dockskåpsmöbler som är gamla och fina kan vara svåra att fynda, det är nästan omöjligt. Jag har köpt av, och bytt med andra samlare, hittat ibland på Tradera och ibland på antikmarknader och i antikaffärer.
Den lilla "köksön" med rutig skiva är i bleckplåt, dansk och från 40-talet. Den har b.la medföljande lös ugn, plättjärn, stekjärn och kaffekanna.







Även här har jag sytt gardinerna och draperiet. Ni som är uppmärksamma ser kanske att det är Arne Jacobsens stolar "Sjuan" i rött? De tillverkades av Brio under 60/70-talen.
Det har bara råkat bli så att båda dessa kök är färgsatta med blått och rött. Kanske beror det på köksskåpen som i båda fallen är blå med röd kryddhylla under.

Det finns ju fler rum i dockskåpen, vill ni se? Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: Berit

Va' kul, jag ser gärna fler rum. Berit

2011-03-01 @ 07:41:00
Postat av: Kersti

Trevligt inlägg - söta kök; Vill gärna se mer.

2011-03-01 @ 10:37:50
Postat av: Linda

Så sött! Underbart med alla fina detaljer. :)

2011-03-01 @ 13:29:48
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Loppistan

Väldigt gulligt! Vetemjölspåsarna är ju fantastiska i miniformat :)

2011-03-01 @ 22:17:26
URL: http://loppista.blogspot.com
Postat av: Fru W

Åh så underbart! Köpte själv ett dockskåp strax före jul. Hittade samma blå diskbänk som du har i ditt, på en annan loppis. Letar nu efter fler möbler, men dem har en förmåga att rusa iväg i pris. Men tids nog ska jag också ha ett möblerat dockskåp =)

Postat av: Eli

Köken är underbara. Vill bo så :-)

2011-03-03 @ 23:33:26
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: clara

stina, du är helt otrolig. det är så inspirerande att titta in i dina dockskåp :) känner mig lite mallig över att ha varit hemma hos dig och upplevt hela mormorsinredning live. :) kram

2011-03-06 @ 18:44:02
Postat av: Christin

Jag ser jättegärna mer av dina fina dockskåp.Man vill ju nästan flytta in!

2011-12-05 @ 18:13:21
Postat av: Borgmästaren

Vilken detaljrikedom! Är imponerad och vill gärna ser mer!

Postat av: Maja

Fantastiskt att se och som samlare av dockskåp så blev jag knäsvag.

Har själv några dockskåp så jag vet hur svårfunna dessa möbler är.

Hälsningar Maja

Mina dockskåp finns här:

http://www.nogg.se/majasdockhus

2011-12-17 @ 23:52:37
URL: http://nostalgimacken.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0