Moderna i Brösarp, del 2.

Kära läsare, då ska ni som utlovat få se mässans värsting!

Jag hade kunnat ge min högra arm för den här, det här är tamejfan det bästa jag sett på länge och jag har sett mycket!

Här har ni en golvkandelaber i mässing, 1960/70-tal, signerad Hans Agne Jakobsson för Markaryd. Jag älskar hans armaturer, speciellt takkronor med kupor i rökfärgat glas eller klarglas. Jag var så tagen av den att frågan om hur prislappen löd bara försvann. I vilket fall hade prislappen säkert varit för hög för mig denna gång.



Vidare fanns det både golvlampor med plastbandsskärmar och snygga bordslampor i par från Luxus i Vittsjö. Tänk att ha de två senare på två små teakbord på varsin sida om soffan..



..och i bokhyllan lite färgat glas från Gullaskruf. Trolig formgivare Hugo Gehlin, eller vad säger mina kunniga läsare?



Jag hittade en riktigt häftig vattenkanna som enligt säljaren var tillverkad av KER - Kockums Emaljverk i Ronneby. En riktig 1920/30-talare. Kanske något av det äldsta på mässan?



Snyggt njurformat bord, snyggt mosaikbord och snygga (danska?) träljusstakar.



Tänk om man hade haft ett 50-talscafé, då hade den här kassaapparaten inte suttit helt fel.



Säkert hälften av montrarna visade tidstypiska smycken av hög kvalitet. En del finsk och dansk design men såklart även svensk, signerad Wiven Nilsson, Stigbert, Alton osv.



En bekant till mig tog med vintagekläder, skor och accessoarer till mässan. Jag har handlat på second hand i många år och uppskattar såklart att bättre begagnade modevaror tar steget in på antikmässor. Här ser ni hans exponering av skor, glasögon och klockor.





Vad inhandlades i Brösarp då? Jag köpte bara en enda sak, men den är klockren. Tittade på en del läckra smycken som de ni såg ovan, jag hade gärna haft alla jag provade i min ägo men inget var så pass rätt att jag öppnade min röda portmonnä. Den enda saken jag köpte syns på bilden nedan.

Vad tror ni det är? Gissa gärna i kommentarsfältet!



Svärmor slog till på denna häftiga flaska som enligt säljaren är från Elme Glasbruk i Älmhult. Det lades ned 1970 så detta alster är uppskattningsvis från 1965-70 någonstans. Den hittade direkt sin plats i fönsterkarmen bland hennes andra orangea glasföremål.



Självklart såg vi ett och annat äpple under vår lilla resa, Brösarp ligger ju inte så långt från Kivik.
Här har ni en riktig Österlensk äppellund och löven har ännu inte fallit från träden. Det ser ut som högsommar på bilden trots att den är tagen den 16 oktober!





Blev ni sugna på att gå på mässa? Jag undrar när nästa tillfälle ges här nere i smutsiga södern, vi blir väl lite svältfödda på mässor under vintern. Hursomhelst, kommentera gärna en rad!

Vad tror ni att jag köpte, som syns på bilden?


Kommentarer
Postat av: Anna

Wow, kandelabern är onekligen häftig! Den skulle kräva sin plats i ett rum men wow, som sagt!

Det lila blomsterglaset i mitten av bilden med Gullaskruf-glas är Arthur Percy, ett sånt har jag. Resten vet jag inget om.

Jag gillar verkligen smyckena på det njurformade bordet!

Så vad kan du ha köpt...? Jag skulle chansa på en vattenkanna...eller en citruspress. Nä, kanske rent av stolen där bakom? Det var svårt, berätta!!! :)

2011-10-20 @ 11:32:30
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Christin

Jag tänkte som Anna före mej också på stol eller vattenkanna...hmmm...Gissar väl på den mintgröna kannan då.

2011-10-20 @ 17:45:04
Postat av: Helena Högberg

Den mintgröna kannan?

2011-10-20 @ 18:02:02
URL: http://http:/loppisloella.blogg.se/
Postat av: Helena Högberg

På bild 4 finns ett keramikbarn jag gärna skulle vilja ha eftersom jag har några av dem. Det fanns mycket fint på bilderna!

2011-10-20 @ 18:05:43
URL: http://loppisloella.blogg.se/
Postat av: form55

De danska ljusstakarna liknar mina svarta, men de skall vara japanska! Vore kanske snyggt att mixa!

Du köpte kanske den gula vattenkannan? Tänkte skriva den mintgröna först men det hade ju flera skrivit redan.

2011-10-20 @ 20:10:49
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: eli

Köpte du kanske en grön plastslev som skymtar i bild?

2011-10-20 @ 20:55:40
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Benny

Som Anna säger, Percy i mitten, sen är det en massa Gehlin-glas runtom :-)

2011-10-20 @ 22:14:53
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Nina

Haha, ja jag gissade också på den mintgröna kannan! :)

2011-10-20 @ 22:35:30
Postat av: Linda

AHA! Det var där alla retro vattenkannor höll hus! jag letade febrilt efter en på antikmässan i Kista men hittade inte en endaste! TACJ för den fantastiskt fina komplimangen på mitt vereco dukade bord!!

Jag beklagar min dåliga uppslutning på att kommentera på din blogg och även alla andras. Jag har vart helt busy på sista tiden så hinner knappt med min egen blogg. men snart är jag tillbaka igen! :)



Jag vill åsså ha en mintblå vattenkanna!

2011-10-25 @ 23:16:32
URL: http://dollybirdretro.blogspot.com
Postat av: E

Wow, vill ha 80-talsklockorna! Dammit att jag inte va med :/

2011-11-18 @ 15:54:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0