Megaloppis i Majorna - del 1.

I helgen for jag trettio mil norrut för att besöka lilla London, Sveriges framsida - Göteborg. Anledningen till resan var den årliga megaloppisen i stadsdelen Majorna, "mega" gjorde verkligen skäl för sitt namn, trots att vi lade hela dagen från tidig morgon till sen eftermiddag hann man inte med alla borden. På varje gatstump, varje torg och varje parkering var det filtar, öppna bakluckor, klädställningar och bord. Det var i särklass den trevligaste och största loppisen jag någonsin besökt! 
 
Det här är den första bilden jag knäppte tidigt på morgonen när solen inte ens hade börjat titta fram. "-Arne Vodder?!" skrek jag till när jag såg den lilla hallbyrån men mitt loppissällskap Jan som visste bättre förklarade att den är svensktillverkad och alltså inte en Vodder. Men väldigt lik!
 
 
Andra bilden jag tog. Oj, oj, oj vilken rullgardin! Den känner jag nog många som gärna hade lagt vantarna på.
 
 
Vid åttatiden strosade vi i kvarteren vid Mariaplan och där var det uppackning.. 
 
 
..och iordningställning för fullt.
 
 
Tempot var ganska lugnt vid den tiden, senare på dagen blev vädret underbart vackert..
 
 
..och det lockade nog fram extra många säljare och köpare på gatorna och torgen.
 
 
Fyndchansen bedömmer jag som stor, även om jag själv inte kom hem med några vita Upsala Ekeby-krukor eller vaser. Det letar jag ju alltid efter. Däremot kom jag hem med en hel del annat! Billiga priser var det, ni ser ju själv nedan. Fint retroporslin för en tia eller tjuga.
 
 
Stötte på två riktigt gamla elljusstakar, så pass åldersstigna exemplar är det inte alltför ofta man ser.
 
 
Bebyggelsen i stadsdelen gjorde upplevelsen om möjligt ännu trevligare. Nedan ser ni två blekgröna exemplar..
 
 
..av s.k "landshövdingehus", typiska för Göteborg.
 
 
Vi gick som sagt på loppisen hela söndagen, i nästa inlägg följer resten av dagen när solen sken som bäst på tusentals människor med siktet inställt på fynd! Missa inte det.

Kommentarer
Postat av: ♥ LILLADOCKAN ♥

Du verkar onekligen ha sett mycket bättre grejer än vad vi gjorde! :) Roligt att se att loppisen var bra för dig! För mig gick det inte alls bra. Det var liksom för mycket för mig. På alla sätt och vis. Kanske ger det ett försök igen nästa år när jag förhoppningsvis har både mer ork och mer tålamod :)

Ser fram emot att se dina fynd!

2014-05-27 @ 20:23:49
URL: http://denlilladockan.blogg.se/
Postat av: Christin

Vilket härligt evenemang och så mysigt där verkar vara. Har trots ett antal besök i Göteborg nog aldrig varit i Majorna.

2014-06-07 @ 12:51:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0