En härlig antiklördag i Stockholm.

När jag var uppe i Stockholm för Antikmässan nyligen, passade jag på att ta en ordentlig runda för att kolla in stans antikaffärer - såklart! Vad skulle retrobloggarna annars hitta på i storstan? 
 
Jag började den väldigt blåsiga och folktomma lördagen den 15 februari på egen hand. Siktet var inställt på Svenskt Tenns butik på Östermalm, besöket där ser ni några inlägg bakåt. Sedan mötte jag upp vännerna och retrobloggarna Jan (form55), Linda (Porslinan) och Benny (Porslinsbloggen) för en mycket trevlig och innehållsrik dag tillsammans. Vi började i VasastanUpplandsgatan där jag bland annat större på en Gustavsbergs-dekor (den blåprickiga stapeln i mitten) jag inte sett innan. En restaurangdekor, kanske? 
 
 
Domino Antiks ena butik ligger också där och de har ju alltid ett väldigt bra utbud av både armaturer och möbler.
 
 
Som det här soffbordet i nivåer, eller vad kan det vara för något? Det var för lågt för att sitta vid och ha som sminkbord/toalettbord, vilket jag först tyckte det såg ut som..
 
 
..men det här är ju ett sminkbord, ingen tvekan. Mycket tjusigt!
 
 
Ett gäng väldigt funktionalistiska dockskåpsmöbler fanns också på Domino Antik. Synd att inte balkongen är stor nog på mitt nya dockskåp.
 
 
Vi traskade vidare till Bacchus Antiks två butiker som ligger bredvid varann. Där stannade vi en god stund och såg bland annat ett par fina golvlampor. Snappade inte upp vem som tillverkat dem men det skulle ju kunna vara ASEA eller Bergboms. Skärmarna bär Stig Lindbergs tyg Melodi i grönt.
 
 
Jag är nog allt lite förtjust i Carl Malmstens snälla mjuka soffor och fåtöljer. Hemmakväll hade en prislapp på drygt 16.000 kr..
 
 
..och fåtöljen Husmor kostade strax över 10.000 kr. Bacchus Antik klär om och renoverar möbler så vill man ha ett fräscht exemplar är det hit man ska gå.
 
 
Via ett antikvariat som hade 60% REA (där vi fastnade länge), via flera Myrorna och Stadsmissionen-butiker hamnade vi till sist i Gamla Stan. Här är Stockholms Stadsmissions finbutik.
 
 
Vi dammsög Gamla Stans antikaffärer efter fynd och stötte på en butik som hade väldigt mycket koppar. Det lär ju vara the next big thing! Snart kanske de blir rika som tusan.
 
 
Sista stoppet för dagen blev hos vår vän Magnus i hans butik Moderna Magnus. Benny och Linda är på bilden inne i något resonemang om vårt stora gemensamma intresse; retroprylar! 
 
 
Flea "-åh!" och "-wow!" blev det när Magnus plockade fram almanackan som unge Stig Lindberg ritat för Kooperativa Förbundet 1938.
 
 
Vi var trötta men berikade när vi skildes åt på lördagkvällen!

Kommentarer
Postat av: RETROknoppen

Tack för ett väl genomfört och välskrivet loppis-reportage!
Och den almanackan ska jag verkligen spana efter,,, ;)

2014-03-16 @ 00:33:28
URL: http://www.retroknoppen.com
Postat av: Maria

Sitter i Shanghai, tittar och njuter av din fina blogg. Här finns inga loppisar att prata om, knappt några inredningsbutiker heller. Tröstade mig på Ikea idag. Vänliga hälsningar!

2014-03-17 @ 14:54:54
URL: http://enlantisishanghai.blogg.se
Postat av: Gila

Härlig runda ni hann med! Att ni orkade efter fredagens mastodontdag!

2014-03-17 @ 20:37:38
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Sylvia

Tipsar om Uppsala Vintagefestival som hålls om två veckor! :)

https://www.facebook.com/Uppsalavintagefestival

2014-03-18 @ 11:51:04
URL: http://desquerida.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0