Äntligen är de fyra.

Ja, äntligen är de fyra. Arne Jacobsens stolar vid namn "Sjuan". Fast väldigt, väldigt små! För dockskåp. Nyligen hittade jag den fjärde stolen efter att de tre länge stått kring bordet och väntat.
 
Brio tillverkade under 1960- och 70-talen Arne Jacobsens fåtölj "Ägget" (i rött, turkost och grönt) både fåtöljen och soffan "Svanen" (även de i rött, turkost och grönt) och stolen "Sjuan" (i svart, rött, vitt och grönt). Soffbord och matbord med jakarandaimitation på skivan fanns också i sortimentet, matbordet som till och med har fällbar klaff ser ni nedan.
 
Idag är de små möblerna i skala 1:16 eftertraktade och hela fina exemplar i de mer svårfunna färgerna går för åtskilliga hundralappar på t.ex Tradera.
 
 
Notera även lampan som hänger över bordet, är den inte väldigt lik en "Semi pendel" från Gubi? God smak har de i alla fall, dockorna (och katten) i mitt Lundby-hus från 1967-68.

Kommentarer
Postat av: precis en sån

Urläckert! Har själv köpt på mig två dockskåp och en stor låda med möbler och tillbehör. Ska inreda en dag när jag har lite tid över.

2014-01-25 @ 16:19:04
URL: http://precisensan.com/blogg/
Postat av: Gila

Wow så häftigt!

2014-01-25 @ 18:55:17
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0