Lovsång till Ångermanland.

Jag hittade nyligen en tavla till min nya lägenhet, ett stort foto av Sandöbron i vackra, vackra Ångermanland. Som ni kanske vet så blev jag väldigt förälskad i omgivningarna kring Höga Kusten när jag hade turen att få komma dit förra sommaren.
  
 
Sandöbron över Ångermanälven började byggas i april 1938 och i slutet av augusti 1939 rasade bygget som gjorde att 18 broarbetare omkom. Tragedin överskuggades av att Hitler dagen efter gick in i Polen med sina trupper och andra världskriget bröt ut. Man påbörjade en återuppbyggnad av bron och under sommaren 1943 öppnades den för trafik.
 
 
Riksväg 332 går idag över den drygt 800 m långa bron som ligger mellan orterna Klockestrand och Lunde.
 
 
I Lunde tog de kända skotten i Ådalen i maj 1931 plats, då polisen lät militären skjuta ihjäl fyra arbetare och en åskådare under oroligheter som uppstått i och med ett demonstrationståg. Nedan ser ni minnesmonumentet över händelsen som skulptören Lenny Clarhäll gjorde 1981.
 
 
I Lunde ligger också K-märkta Wästerlunds Konditori som sedan 1946 har serverat kaffe och kaka i stort sett samma miljö. Det bör man inte missa när man är i närheten. Tyvärr var det inte öppet när vi passerade.
 
 
Huset med verandan som är ungefär mitt i bild, hade man gärna ägt eller hyrt som sommarstuga. Fina, fina Ångermanland. 
 
 
Fiskeläget Bönhamn.. 
 
 
..och Härnösandstrakten.
 
 
Man blir allt lite sugen på sommar och Norrlandssemester, jag tror och hoppas att det inte dröjer alltför länge innan jag åker upp igen.

Kommentarer
Postat av: Gila

Ja det är vackert. Dock bara halvvägs på vägen till mina hemtrakter. Kan dock tipsa om att Ångermanland har måååånga fina billiga loppisar!

2013-01-06 @ 15:32:58
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Sanktolof

Härliga bilder från ett härligt landskap! Du får komma på besök nästa gång du besöker Norrland och Ångermanland.

2013-01-06 @ 17:14:03
URL: http://sanktolofs.blogspot.se/
Postat av: Cinna

Så vackert!!! Åker över bron på vår årliga tur till Tromsö.

2013-01-08 @ 16:21:38
URL: http://tusenvaser.blogspot.com
Postat av: Anna

Ångermanland är underbart. Fantastisk natur, tusen möjligheter. Och massor av loppisar. :) Kola på Jonna Jintons blogg, skriver väldigt fint om naturupplevelser och annat.

2013-01-14 @ 10:45:30
Postat av: Linda

Vilket vackert foto! Perfekt att drömma sig bort till nu i den grå vintern. Hoppas också på fler loppisäventyr norröver...

2013-01-20 @ 19:32:36
URL: http://porslinan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0