Retro-jul MUST-HAVES del 6.

Ja, nu blir det jul, jul, jul och åter jul här på Allt det gamla goda! Ända fram till påska. Nej, inte riktigt men ända fram till nyår kanske. Jag är ju i det närmaste besatt av äldre juldekorationer, traditioner och att skapa en gammaldags jul i min funkispärla så den kommande tiden kommer att handla mycket om det. Häng med!
 
Ett par målade tyska keramiktomtar (fabrikat Gräfenroda) från mitten av 1900-talet med stirrande blick som kanske skrämmer ett och annat barn är ett måste i det retropyntade hemmet. Jag har några fler än de som syns på bilden, men de är de senast införskaffade. Intresset för dem är stort och för en hel fin tomte i en något större storlek kan man få betala kanske 300-400 kr. Tomtarna förekommer i färgställningar, storlekar och med olika redskap eller göromål, piprökning verkar ju ha varit populärt (se bilden).  
 
 
Fler retro-jul MUST-HAVES är på gång! Ni har väl inte tröttnat än?

Kommentarer
Postat av: DeBeer/Manganiatokan/Erica

Nåja..... Tomtar är inte min grej :-)

Postat av: Ingrid

Groteska men fräcka!

2013-12-01 @ 18:59:25
Postat av: form55

Men inte är väl tomten nikotinmissbrukare! :)

2013-12-01 @ 23:57:36
URL: http://jjform55.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0