Loppisresan 2013 - del 3.

Genom Närke fortsatte vår resa, här ser ni en femtiotalsspätta som färgmatchat klänning med ortsnamn i järnvägsknuten Hallsberg.
 
 
Den andra och sista natten spenderade vi på Rosies fantastiska nedlagda pensionat på Närkeslätten. En träkåk i två våningar med så många rum att man tappade räkningen. Vi fick äran att sova i t.ex femtiotalsrummet, keramikrummet och allmogerummet.
 
 
I ena delen av huset förvarade Rosie och hennes man allt som höll på att säljas, skulle säljas i framtiden och sådant som brukar följa med på mässor och marknader. Vi fick titta igenom vad vi ville, för vissa av oss blev timmen sen innan vi kom i säng!
 
 
Det var en vacker sommarkväll, en sådan som man kommer att minnas.
 
 
Det var som att solen höll sig uppe lite längre för våran skull.. och ljuset i sjön glittrade lite längre den här kvällen. 
 
 
Hur långt ut i obygden man än befinner sig visar sig stora plåtbokstäver finnas till salu..
 
 
..och det är ju även så att ju längre ut i obygden man kommer, ju mysigare loppisar finns att hitta och bäst av allt - ju billigare är det! 
 
 
Vi hann med ett stopp på retrobutiken Kavalkad i Örebro.. 
 
 
..som på första parkett hade ett väldigt tjusigt Wegner-skåp stående.
 
 
Inuti stod delar ur en väldigt läcker kaffeservis. Kan det ha varit Bo Fajans, Berit Ternell? Rätta mig gärna om jag har fel.
 
 
Glasserien från Johansfors som jag inte vet namnet på (kanske har den inget namn) stod i ett av rummen. Många av delarna var nya för mig.
 
 
En av resans höjdpunkter som vi hann med precis på slutet var Linne & Lump i Laxå
 
 
Butikens namn är något missvisande då det varken är linne eller lump som säjs där, utan teak, ryamattor, färgat glas, tryckta textilier och 1950/60-talsporslin från Rörstrand, Gustavsberg och Gefle.
 
H.A.J i himlen, jag är för evigt ditt största fan! Fasen vilken fin ljuslykta! (Hans-Agne Jakobsson 1919-2009. Enligt mig mästare på belysning och på materialet mässing. Ritade armaturer och andra inredningsdetaljer i sitt företag Hans-Agne Jakobsson i Markaryd AB från 1951.) 
 
 
Ett dukat teakmöblemang mellan två golvlampor..
 
 
..men butikens finaste golvlampa var den här. Tre fina, hela originalskärmar. 
 
 
Jag letar ju efter ett skrivbord men det var tyvärr omöjligt att köpa något större då vår hyrbil var så pass full att man inte kunde se genom backspegeln. För er som passerar Linne & Lump, så har de..
 
 
..många snygga möbler. Ni ser ju själv!
 
 
Där slutar resan - för i år. Jag har ju haft en hel del semester, så mer spännande kommer! Titta gärna i snart igen och kommentera gärna. Det värmer!

Kommentarer
Postat av: Randiga Tråden

Kul att läsa om er resa och se allt fint.

Svar: tack, britt-marie! hoppas allt är fint med dig!
allt det gamla goda

2013-08-17 @ 08:38:44
URL: http://randigatraden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0