Nytt i klänningssamlingen!

Jag har ju helt glömt bort att visa er de fyra fina vintagefynden jag gjorde under den härliga loppisresan upp mot Sundsvall i slutet av juli!
 
På ovanvåningen i ett hus med loppis utanför Sundsvall hittade jag den här underbara tidstypiska sextiotalsklänningen med trekvartsärm och knytdetalj vid halsen i 100% polyester. Jag tror den är från mitten av sextiotalet, möjligen några år framåt. Ingenting att använda en varm och solig dag då den är helfodrad och det känns som man är inpackad i plastfolie! Den lämpar sig alltså för svalare väder och blir extra fin tillsammans med vita plastörhängen, vit liten handväska och ett smalt vitt skärp. Jag köpte flera saker där, för totalt 40 kr..
 
 
..och för 85 kr fick jag en knallröd sval sommarklänning från åttiotalet med blå och vita inslag på Myrorna i Gävle som var det allra första stoppet på vår resa, om jag inte minns fel.
 
 
Jag hittade också den snyggaste städrocken jag sett i alla fall, på Knektplatsen i Rättvik. Den var något dyrare än de andra klänningsinköpen, 150 kr tror jag. Jag skulle datera den till någonstans mellan 1965-1975.
 
 
Klädställningarna på loppisar får alltid en överblick av mig och på Bengts Sterbus Auktioner i Sundsvall fann jag en vacker klarblå klänning med tillhörande skärp. Det är den äldsta av de fyra jag fann under resan, det både syns och känns.
 
,

Nå, vad tyckte ni? Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: Lybtar

Åhhh, den röda klänningen är ju jättefin. Riktigt fina är dem allihopa såklart :)

2012-09-10 @ 08:50:52
Postat av: form55

"Städrocken" var väl den finaste tycker jag. Fast jag gillar inte när de sätter fickorna så att tyget är 90 grader vridet! De borde sy så den så att fickorna smälter in i mönstret så mycket som det går.

2012-09-10 @ 12:23:40
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Anna

Du gör såna fina vintagefynd! Jag måste bli bättre på att rota bland kläder, jag vill också ha snygga klänningar!

2012-09-11 @ 05:55:07
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det du kallar städrock är ju en jättefin klänning som du säkert kommer att bli väldigt snygg i.
/ Ingrid

2012-09-11 @ 22:52:09
Postat av: Olivia

Ooo, den sista klänningen har jag med, dock utan skärp!

2012-09-12 @ 21:42:31
Postat av: Christin

Fina färger och mönster och bäst gillar jag tyget i den s k städrocken. Den röda kändes först lite för mycket tidigt 80-tal i mönstret men nu börjar jag nog tycka det är kul igen :-)

2012-09-13 @ 09:17:31
Postat av: Linda

Jättevackra klänningar alla fyra! Kul att få se dem igen för jag hade nästan glömt dem... Känns som det gått hur lång tid som helst sen vårt loppisäventyr.

2012-09-19 @ 19:57:02
URL: http://porslinan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0