Söndagsutflykten del 1 - bilder!

Nu kanske ni kan gissa var vi varit?
 
 
Småland och Småland, men Markaryd ligger ju faktiskt en liten bit upp i Småland från vårt håll sett och det var dit vår utflykt gick tidigt i söndags morse. Väderutsikterna var grå..
 
 
..men inne i Sparbankshallen var humöret på topp och ruljansen i full gång.
 
 
..och det var jul, jul, jul för nästan hela slanten.
 
 
På ett bord stod en vacker ängel i nysilver bredvid ovanliga hållare för julgransljus med tyngder i form av frukter och bär..
 
 
..och på ett annat, ett par gummistövlar i miniformat av märket Tretorn.
 
 
Som ni vet är jag väldigt förtjust i mässing. Paret ljusstakar var märkta Torben Ørskov & Co, Denmark och ljusstaken för fyra ljus stod det bara Sweden under.
 
 
Jag har två elljusstakar som den på bilden. En sextiotalssnygging från Philips med ek- och mässingsdetaljer. De ville ha 175 kr för den, jag gav 5 kr för min ena och 125 kr för den andra.
 
 
Nedan samsades tyska dockskåpsmöbler med Hans-Agne Jakobsson-alster. Förlåt, HAJ där uppe i himlen, du är tidernas störste mästare på materialet mässing och jag är i övrigt ett av dina största fans men jag tycker de här små ljusstakarna ser ut som dörrknoppar.
 
 
Trevlig korg som hade passat i mitt kök.
 
 
En salig blandning av Berså, Grön Anna, Prunus, Blå Eld, Fuga och Reffla men det finaste på bordet tyckte jag ändå var det lilla vägghängda köksskåpet med lutande skjutluckor..
 
 
..och det finaste på det här bordet var albumet fullt med idolbilder som någon omsorgsfullt suttit och pysslat med en gång i tiden.
 
 
Det är något visst med sömniga små orter i avfolkningsbygd. Vi for sedan söderut..
 
 
..till Emmaljunga..
 
 
..där man trots det enskilda läget inne i skogen verkar uppskatta Ystad Metall och prissätta det därefter.
 
 
I fönstret stod en celadongrön Upsala Ekeby-vas som de ville ha 325 kr för. Hade den varit vit kanske jag hade varit intresserad.
 
 
På en stol låg en bunt gamla juldukar i papper.
 
 
Resan fortsatte via Vittsjö och Bjärnum (bilden nedan) till Hässleholm där vi också besökte ett par ställen men det blev inte så många bilder därifrån. Vi hade en härliga dag med antik- och samlarmarknad, loppisar, en god middag och mycket av det vi gillar allra mest - prylar!
 
 
I nästa inlägg visar jag vad jag köpte. Glöm inte att kika in snart igen!

Kommentarer
Postat av: Skaffaren

Och så missade du att besöka mitt godsmagasin???
Och vårt färgglada hem i Hemmaljunga??
Jisses....

2012-11-13 @ 07:06:48
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: eli

Älskar utflyktsinlägg. Vilken härlig dag ni verkar ha haft! Der där vägghängda skåpet... Tio poäng.

2012-11-13 @ 09:24:41
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se
Postat av: Jerker

Trevligt reportage om er resa till det lilla landet i norr.

2012-11-13 @ 20:40:59
Postat av: Flak

Jaså du är i våra tassemarken och nosar...grrr..ha ha välkommen till Småland..alla fyndletares paradis.
Loppisrundor är iallafall lite av själens vilotid..bara strosa runt och leta=)

2012-11-13 @ 22:56:06
Postat av: Jesper

Ser ut att ha varit en mycket trevlig och händelserik dag i Småland och Markaryd.
Tyvärr aldrig besökt denna marknad själv, men ser trevlig ut. Jag får kanske chans att besöka denna nästa år istället.

Många fina saker på bilderna.

Postat av: Linda

Hurra! Här börjar snålvattnet rinna när jag ser allt det gamla fina julpyntet, som jag längtar till julen nu!! Ska bli jättekul att se vilka godbitar du plockade åt dig från den här spännande utflykten!

2012-11-14 @ 15:50:50
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Christin

Så mysigt med alla julsaker och så kul att hitta roliga loppisar man aldrig varit på förr.
Fastnade särskilt för den där ljusstaken i mässing med fyra skålar och dom två, även dom i mässing, med grönt glas i.

2012-11-17 @ 19:41:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0