Paris del 5; Vintageguide.

Jag spenderade en vecka i världens vackraste stad Paris i somras med allt som hör därtill, och jag tänkte nedan guida till det jag hann se av vintageutbudet, som var stort och helt i min smak.
 
Vi börjar på Kilo Shop69-71 rue de la Verriere i Le Marais som var ett stort himmelrike i två våningar, fullt av prickiga (och andra mönstrade) polyesterklänningar, läckra femtiotalshandväskor och tjusiga scarves. Jag var där två gånger och då man betalar för vikten av det man köper, fick jag vid det första tillfället med mig en hel kasse klänningar som jag gav 56 € för och vid det andra tillfället flera klänningar till och en väska för 32 €.
 
 
Det var tjockt med folk och hög musik och jag undrar verkligen var de får tag på alla dessa fantastiska gamla välbevarade kläder. De måste resa världen över, säkert mycket till USA där en del verkade komma från. Det var svårt att avgöra om de stora banderollerna utanför ledde in till något riktigt bra eller något riktigt tacky.
 
 
Såhär ser det ut i Le Marais, inte fel alls. Det var ett vintage-rikt område, både på Rue du roi de Sicile och Rue des Rosiers fanns flera bra butiker..
 
 
 
 
..och på Frip'irium2 Rue de la Verriere (Metro-station Hôtel de Ville) fanns det många snygga skinnjackor, jeansjackor, klänningar och kjolar.
 
 
I en butik på Rue Saint-Honoré testade jag ett oräkneligt antal solglasögon.
 
 
Free´P´Star har tre välfyllda vintagebutiker i mellanprisklassen som alla ligger i 4:e arrondisementet. Den ni ser på bilden nedan finns på 61 rue de la Verriere (Metro Hôtel de Ville) och de andra två ligger på på 20 rue de Rivoli och 8 Sainte-Croix de la Bretonnerie.
 
 
I området Les Halles fanns också några pärlor, bland butiken nedan som finns på Rue de Cygne (Metro-station Châtelet alternativt Les Halles).
 
 
Lika otroligt som Kilo Shop är Kiliwatch på 64 rue Tiquetonne 2:a arrondisementet (Metro-station Étienne Marcel), en butik tyvärr med något högre prislappar. Kiliwatch säljer både vintage och fina handplockade nya kläder, accessoarer och skor. Lokalen var enorm..
 
 
..och ni ser ju själv! Behöver jag säga något mer?
 
 
Se bara på utbudet av scarves i blå och röda toner. Bloggerskan här hade gärna ägt dem allihop.
 
 
 
 
Hoppas någon får användning av guiden när det bär av till underbara Paris! Lämna gärna en kommentar eller två.

Kommentarer
Postat av: Clinen

Den som ändå kunde ta sig dit för en shoppintur! Ser ut att vara stor fyndpotential.

2012-11-06 @ 09:57:48
URL: http://clinensljuvafemtiotal.weebly.com
Postat av: lybtar

Men va många affärer ni hittat. Kul!
Vi letade i Paris men fann inget. Borde ha gjort den undersökningen innan :O

2012-11-07 @ 08:07:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0