Satellitförorten Kortedala.

Jag har besökt Göteborgs första förort Kortedala som än idag bär många spår av en svunnen tid. Låt oss börja med en neonskylt (för att sedan längst ner även avsluta med en neonskylt) på Kortedala torg, som det just vid min fotografering passande nog satt fåglar på.

Göteborgs första förort invigdes 1959. Redan 1952 presenterades planerna på Kortedala som togs emot med entusiasm och glädje då trångboddheten och bostadsbristen var stor och den nya förorten kunde ta emot hela 21.000 boende. Spårvagen drogs genom den nya stadsdelen som fick hela fyra hållplatser också. I Göteborg var det första gången som en stadsdel uppfördes utan att direkt angränsa till den befintliga stadsbebyggelsen. Torget var modernt med bibliotek, varuhus, många små butiker men även med ovanligheter som parkeringshus utrustat med bilhiss och ett s.k automatcentrum för folk kunde handla när de andra affärerna stängt.



Bebyggelsen blev varierad i det något bergiga landskapet och vi passerade under vår promenad både punkthus, lamellhus, radhus och villor. Allt verkade vara uppfört i någorlunda samma tidsepok och färgerna är milda, snälla.



Kortedala är en riktig idyll, vågar jag påstå! Tanken var att skapa en "stad i staden" med en varierad bostadsbebyggelse och ett rikt utbud av service. I mitten av 1960-talet nådde stadsdelen sin "topp" med 28.000 invånare.





I ena delen av förorten där gatorna bär namn som Lördagsgatan, Söndagsgatan och Helgdagsgatan finns det många fina till synes arkitektritade villor från 1950- och 60-talen. Här är en..



..och vid Gregorianska gatan finns den områdets mesta 1950-talspärla, en före detta kiosk som ritades 1956 av arkitekten Sven Brolid.

Året därpå kom självaste kungen Gustav VI Adolf och den dåvarande stadssekreteraren samt ordföranden i Göteborgs stadsfullmäktige på besök för att inspektera bygget. Idag är kiosken tyvärr i dåligt skick men det fanns målarfärg och byggmaterial där inne, kanske är det något på gång?



Som ni ser så svävar den gamla kiosken över gatan. Tänk, vad häftigt det måste ha varit när den var nybyggd en gång i tiden.. 



..och tänk er den här platsen fast 50 år tillbaka i tiden, där skulle man varit!

Jag skulle säkert köpt varm korv med pucko, haft tuperat hår och tyllunderkjol på mig.



Skira gardiner.



Områdets andra torg, Citytorget, domineras av Ovrells livs med en av de snyggaste neonskyltarna jag sett hittills. Notera hemmafrun med barn och hund på tur till affären, inuti skyltens "O". Ovrells livs är idag en ICA-butik.



Jag rekommenderar varmt en arkitekturpromenad 1950-talspärlan Kortedala, är du i Göteborg så ta en tur med "vagnen", linje 6, 7 eller 11 tar dig dit.

Skriv gärna en rad eller två!

Kommentarer
Postat av: claret

åh, nu känner jag mig synnerligen stolt som är kortedalabo!

2012-05-15 @ 10:13:32
URL: http://flickr.com/asavakkit
Postat av: Nina

Blir alltid hemskt osugen på att komma tillbaka till din blogg då du alltid i slutet uppmanar till kommentarer. Inget ont i det egentligen, men för mig ger det av någon anledning en sur eftersmak efter ett ganska trevligt inlägg. Som att vi läsare inte uppskattar inlägget om vi inte kommenterar, eller är oartiga om vi inte gör det.

2012-05-15 @ 11:02:09
Postat av: Anonym

Grymt att läsa om platsen där jag bor S. Kul och få mer information om stadsdelen men även om den gamla kiosken som har något charmigt över sig. Hoppas den renoveras.

2012-05-15 @ 11:13:47
Postat av: form55

Kiosken hette Lyktan och jag har bilder på hur den såg ut när den var igång. En av Göteborgs främsta arkitekturklassiker vill jag säga!

2012-05-15 @ 19:48:42
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Allt det gamla goda

Svar till Nina; Jag tycker det är väldigt trevligt med kommentarer och har hela tiden avrundat mina inlägg på det sättet. Jag har fått så många härliga, roliga, uppmuntrande och lärorika kommentarer under mitt år som bloggare och att det ger en "sur eftersmak" att jag avrundar genom att be om kommentarer är en variant jag inte hört innan, har du vaknat på fel sida? Valet är ditt, läsa eller inte läsa min blogg, kommentera eller inte kommentera. Men jag kommer alltid att avrunda "ganska trevliga" mina inlägg på det sättet och det är liksom min grej. Trist att det stör dig och hittills har du varit den enda.

2012-05-15 @ 22:03:45
URL: http://alltdetgamlagoda.blogg.se/
Postat av: Christin

Gillar inlägg av den här sorten när man får följa med på lite stadsvandring, och särskilt med detaljer från mitten av förra århundradet som nu i Kortedala.

2012-05-15 @ 22:06:51
Postat av: Soffi

I Kortedala är jag uppväxt å den stadsdelen ligger mig myclet varmt om hjärtat! Och det finns så oändligt mycket mer att se, om man är intresserad av just 50-tals hus etc.

Det är så synd på kiosken Lyktan, som ingen gör något vettigt av... den står bara där :(

2012-05-16 @ 11:40:41
URL: http://retroschmetro.blogg.se/
Postat av: karoline

coolt!

2012-05-16 @ 21:03:00
URL: http://www.karolinesvintage.se
Postat av: RETROKNOPPEN

Vilket bra inlägg!! Gamla affärsskyltar saknar jag,,,med neon,,,och det är ju skam om de låter en sån häftig kiosk inte få blomstra upp i retro-tappning.Hoppas på det bästa!

2012-05-16 @ 22:17:10
URL: http://www.retroknoppen.com
Postat av: Monrou's vintage blogg

Det finns också ett museum i Kortedala med gammal inredning :)

2012-05-17 @ 20:50:12
URL: http://monrous.blogg.se/
Postat av: thisismycat

Det finns mer kul i Kortedala! Atriumhusen i det här kvarteret - http://aggskeden.se/ har ritats av Erik och Toré Ahlsén. Tore är väl mest känd för retrofantaster som han som ritade Pia-lampan.

Här är ett atriumhus till salu: http://bit.ly/JtahQy



Ägaren till butiken Bebop bor även han i Kortedala:

http://antikvarlden.se/hemma-hos-antikhandlaren-stefan-tellevi.aspx?article=18541



Ja, och så har ju jag gjort det också - i sex år. Trevlig förort med oförtjänt dåligt rykte.

2012-05-22 @ 11:02:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0