Den senaste loppisskörden.

Tyvärr har det varit lite tunnsått med loppisbesök under våren, men det ska förhoppningsvis bli fler och fler nu framöver. Jag och en bekant var på en av mina favoritloppisar häromveckan, och därifrån kommer man sällan tomhänt.

Till mitt blågröna femtiotalskök har jag länge sneglat på både burkar som den nedan och på knäckebrödsskrin med vitt plasthandtag. Det senare har jag ännu inte hittat i någon passande färg men en trevåningsburk från Nilsjohan i dovt mintgrön nyans, blev nu äntligen min! Man ser dem oftast med tre olika färger (gräddgul, hallonröd och just mintgrön) på "våningarna" men när jag nu hittade en som var i den här fina kulören över hela, tvekade jag inte så länge. 175 kr gav jag, lite dyrt tyckte jag - snåljåpen.



Mötte en av stans antikhandlare på loppisen, men han missade visst de tre Gefle-kaffekopparna med svart rutmönster! Tur för mig, som fick alla tre för 20 kr.

Jag gillar dem skarpt, så jakten på fler koppar och på passande fat har börjat. Dekoren vid namn "Kreol" är ungefär från 1960 och modellen på koppen heter EA. Jag tackar Porslinsbloggen för den kunskapen!



Jag tittar efter äldre julsaker året om, rotar djupt och spanar noga efter julgransprydnader, tomteparader, pappersbonader, ljusstakar, dukar, flaggband och annat juligt från.. så tidigt som möjligt och fram till kanske 1960.

I en kartong grävde jag fram en vacker bonad som kommer att sitta på köksväggen under stringhyllan till jul.. 



..två löpare med ljus på, passande för att lägga i fönsterkarmar..



..och två tryckta dukar, en kvadratisk och en rektangulär med charmiga bockar och änglar på.



En mintgrön virkad duk som säkert kommer att hitta en plats här någonstans. Alla textilierna på bilderna fick jag för en tia, sätt det i förhållande till hur många timmar människor har lagt ner på dem en gång i tiden.



Det sista lilla inköpet blev några små formar i bleckplåt för 10 kr att ha in min Reda-hylla. Där ligger de bra!



Det kommer med all säkerhet att loppas i helgen, kika in snart igen för fyndrapport. Och som vanligt, en kommentar eller två värmer alltid!

Kommentarer
Postat av: yvonne

http://www.tradera.com/harligt-slitet-brodskrin-shabby-lantstil-vintage-60-70-tal-auktion_341385_154960037

2012-05-11 @ 10:22:17
Postat av: Emma

Tjohej vilka fynd! Hurra! :)

2012-05-11 @ 10:32:46
URL: http://www.krupnikov.wordpress.com
Postat av: Clinen

Jag blir också snål när det gäller kakburkarna. Jag vill hemskt gärna ha en men tycker oftast de är för dyra. Förstår dock att du inte kunde låta bli den! ;)

Postat av: Anta S

Du har gjort fina fynd! Och de tryckta juldukarna med bockar och änglar känner jag igen; ärvde likadana efter mamma.

2012-05-11 @ 17:01:51
URL: http://antasnaque.blogspot.com
Postat av: Emma

Finfina fynd minsann!

2012-05-11 @ 17:19:14
URL: http://www.krupnikov.wordpress.com
Postat av: Lampedusa

Precis en sådan kakburk har jag. Den har varit i föräldrahemmet så länge jag minns. Jag fick ärva den i förskott eftersom mamma också hade en röd av senare datum. Ja, hon bakade mycket kakor.

2012-05-12 @ 10:06:37
Postat av: Gunilla

Mycket fin julbonad från mitt födelseår. Den blir jag nästan lite avis på. ;)

2012-05-12 @ 14:41:19
URL: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vi hade en röd "våningskakburk" när jag var barn. Där nallade jag många småkakor.

/ Ingrid

2012-05-12 @ 16:06:57
Postat av: form55

Kopparna var riktigt tjusiga! Hoppas att du hittar lämpliga fat till.

2012-05-12 @ 19:16:10
URL: http://jjform55.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0