Vrålåket ska fram, det är vår!

Det här vrålåket har jag kört väldigt mycket med i mina dar. Tyvärr lite mindre under de senaste åren då det är dåligt med förvaringsmöjligheter för mopeder där jag bor nu.



Min pappa fick den här äggskalsfärgade Monarken när han fyllde moppe 1964 och den har hängt med sedan dess. Stockholmaren kallades den här något lyxigare varianten med helkromad tank, kromade stänkskärmar, kromade fälgar och fyrkantig framlykta med inbyggd hastighetsmätare.

35 km/h gör den under raksträckor och goda väderförhållanden! På bilderna har jag putsat den som tusan med Autosol, tjusigt värre.



Motorn är av fabrikat Husqvarna och kallades Flintamotor för sin kantiga form, mopeden har 2 växlar och en tvärt avslutad Spätta, vilket man kallade den sista delen på avgasröret/ljuddämparen. Tänk vilket femtiotalsuttryck, spätta! Spättan brukade annars vara spetsig, tydligen. Pappa tycker sig minnas att den kostade mellan 1000 och 1300 kr när den inhandlades en gång i tiden i den lokala cykelaffären.

Tänk vad snygga mopeder var förr, eller vad säger ni?

Kommentarer
Postat av: form55

Det måste man hålla med om. Och även scootrar som jag har en - tyvärr inte inregistrerad.

2012-03-25 @ 14:41:51
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Gila

Cool!

2012-03-25 @ 16:53:36
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Jenny på La mômes Old fashioned

Puh, det var till att åka med stil!!!! :-D

2012-03-25 @ 21:05:28
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: Linda

Åh så snygg! En sån skulle man haft!

Härligt att du tar så väl hand om den också! :)

2012-03-26 @ 11:19:55
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Snygg! Kan vi inte få en bild med dig på mopeden.

2012-03-26 @ 20:48:20
Postat av: Åke Österdahl

Ja min köpte jag 1965, men det var en 64:a med runda lyset och rem "Monark" motorn. Kompisen hade Husqvarna export, hade drev och inte remmen.

Han som köpte den 1969 gjorde försäkringsbedrägeri. Han slängde ramen uppe i Kilsbergens djupa skogar, sålde delar från den. Har varit och letat men inte funnit resterna. Han blev präst sedan.



Lite historia om min gamla putshoj.

Nu håller jag på med en lättviktare Monark 98cc, söker förresten bakhjul till den av märket "NOVO", kanske någon kan hjälpa till?!



Bästa tiden när man var 15år allt lekte inget förstånd ha dé hälsningar Åke

2012-04-08 @ 08:51:37
Postat av: Thore Svensson

Monark med flinta motor
Det var en tjusig moped. Är den till salu?
Om så sänd gärna ett mail

2012-07-05 @ 07:28:57
Postat av: Thore Svensson

En verkligt fin moped. Är den till salu vid rätt pris?
Sänd gärna ett mail till [email protected]
Tack

2012-07-08 @ 09:49:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0