Paris del 2; Underbara Montmartre.

Jag är så himla nöjd att vi bokade hotell i den underbara stadsdelen Montmartre, så vi fick den här utsikten. På morgonen värmde solen långsamt upp de smala gatorna. Notera den franska balkongen på fönstret intill och gatlampan som sitter på fasaden.
 
 
Montmartres högsta punkt är 130 meter över havet och stadsdelen är därför enda lång uppförsbacke, men det man får se på vägen..
 
 
..tackar i alla fall inte jag nej till. Som pelargonier och spetsgardiner. Montmartre sägs ha upplevt sina glansdagar före första världskriget då konstnärer och bohemer verkade i stadsdelen som jag än idag tycker har kvar väldigt mycket charm och prägel från svunna tider.
 
 
Utsikten över takåsarna, man kan ju bara undra hur det ser ut inne i lägenheterna.
 
 
I kvarteren kring kyrkan Sacré-Cœur fanns gott om oförvanskade miljöer som sätter en ruinromantikers hjärta i brand.
 
 
 
Har man en stund men inte hela dagen så rekommenderar jag att man tar tunnelbanan till Blanche (Metrons mörkblå linje nr 2, hpl Blanche). När man kommer upp ur underjorden har man nöjespalatset Moulin Rouge i blickfånget framme till höger.
 
Längs Boulevard de Clichy där Moulin Rouge ligger, finns ett red light district med en uppsjö av inrättningar att förlusta sig på och att inhandla artiklar för att förlusta sig med. Sväng upp på Rue Lépic för att gå förbi fiskhandlare, grönsakshandlare och dussinet typiska små barer, patisserier och boulangerier.
 
 
Halvvägs upp på Rue Lépic ligger caféet där Amelie jobbar i den oförglömliga filmen Le fabuleux destin d'Amélie Poulin (Amelie från Montmartre), men det tänkte jag ska få ett eget inlägg!
 
 
När Rue Lépic tar slut, sväng in på Rue des Abbesses och strosa där tills du kommer till tunnelbanestationen Abbesses (Metrons mörkgröna linje 12, hpl Abbesses). Du har då sett en fin bit av den mytomspunna stadsdelen.
 
 
Ni kanske lade märkte till att bilderna inte hänger ihop med texten precis ovanför, men alla mina bilder kommer från området jag skrivit om. Noterade ni också att bilderna visar en dag i Montmartre, får tidig morgon till sen natt då det är på väg att ljusna igen?
 
 
Kika snart in igen och glöm inte att kommentera! Mer Paris är på gång!

Kommentarer
Postat av: form55

Man får verkligen lust att åka dit och ströva omkring! Jag har varit i Paris en gång men tror aldrig att jag var i Montmartre då.

2012-06-30 @ 16:56:17
URL: http://jjform55.blogspot.com
Postat av: Alex

Så ljuvligt! Är riktigt avis!

2012-07-04 @ 02:03:35
Postat av: Gila

Var där förra helgen och njöt av Montmartre och hela Paris.

2013-06-02 @ 10:52:17
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0