Paris del 1; Loppmarknadsbesöken.

Söndagen i Paris ägnade jag åt att besöka två av de stora loppmarknaderna som finns i staden, direkt på morgonen begav vi oss till Marché aux puces de la Porte de Vanves (Metrons ljusblå linje nr 13, hpl Porte de Vanves) och vädret kunde (som ni kanske ser på bilderna) verkligen ha varit bättre..
 
 
..men trots det så hann jag bli riktigt förtjust!
 
Först hamnade jag i plastsmyckeshimlen, hos en trevlig man som hade ett enormt grossistlager av den varan. Jag har ju en stor samling och har sett en hel del plastörhängen men hos honom hittade jag fem fina par som inte liknade något jag redan har!
 
 
Utbudet var mycket trevligt och helt utan skräp, alltså inte en enda säljare i sikte med högar av barnkläder eller nya plastleksaker. Inte heller en enda säljare med ny elektronik, nagellack och schampoo.
 
 
Loppmarknaden vid Porte de Vanves breder ut sig på de två gatorna avenue de Marc Sagnier och avenue de Georges Lafenestre. Den är liten och gemytlig och en mjukstart som man med fördel besöker innan de andra och mycket större loppisarna i Paris.
 
 
Det fanns mycket föremål från 1930-60-tal, vilket är helt i min smak..
 
 
..och även om femtiotalsprylar ser lite, lite annorlunda ute i Europa än här hemma så gillar jag det..
 
 
..för vissa likheter finns ju. Snygg serveringsvagn i teak som stod där i regnet. Den hade gärna fått bli min, om det var möjligt.
 
 
Vädret var ruskigt men vi var ändå tappra och begav oss till nästa mål, megaloppisen Marché aux puces de Saint-Quen, Porte de Clignancourt (Metrons rosa linje nr 4, hpl Porte de Clignancourt) som är alldeles för stor för att få en överblick av på några timmar. Jag lade i alla fall några timmar där..
 
 
..i ösregnet. Loppmarknaden sägs vara Europas största och har 17 marknader i marknaden.
 
Jag har aldrig sett något liknande! Den äldsta delen som jag sökte upp först, såg ut som en förfallen kåkstad med prylar under de rangliga plåttaken. Det var som en mörk saga! Folktomt på grund av regnet och med små smala gränder som aldrig tog slut. Jag var helt vilse..
 
 
..under stora delar av besöket men antog att om man frågar någon om säljarna om vägen ut, så har de säkert fått frågan väldigt många gånger och kan besvara den!
 
 
Tyvärr kan långt ifrån alla engelska i Paris men jag lyckades få en vägbeskrivning ut därifrån av två poliser. De kunde inte engelska heller!
 
Vissa av bodarna hade ett mer exklusivt utbud, jag ska absolut inte framställa det som såldes i den äldsta delen som skräp för det är det absolut inte. Säljarna vet att ta betalt men det är nog utseendet i området som liknar en kåkstad som gör att man kan tro att det är skräp som finns under taken. Tänk er en skräckfilm här, regn och mörker.. det hade varit perfekt!
 
 
 Jag hade behövt mycket mer tid och mycket bättre väder, så nästa gång jag besöker Paris blir det loppmarknaden i Saint-Quen, Porte de Clignancourt för hela slanten.
 
 
Som en skänk från ovan i regnet kom inomhusmarknaden Marché Dauphine..
 
 
..och där hamnade jag genast i sybehörshimlen! Jag hittade en hel butik med begagnade knappar, spetsar och band.
 
 
Det fanns många säljare med äldre foton, affischer och vinylskivor. Man fick inte fotografera där men jag struntade som vanligt i sådana förbud och var diskret..
 
 
..men mer hann jag inte med innan klockan blev sex på kvällen och säljarna började slå igen.
 
 
Det blir mer, mer, mer Paris på Allt det gamla goda inom kort, så kika snart in igen!

Kommentarer
Postat av: khina

Härligt att få beskåda... Även om det är eljest mot det vi har i Moder Svea så finns det en hel del roliga saker där. Det som talar emot en resa dit är min bristande franska!!

2012-06-29 @ 22:41:36
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: eli

Åh vad roligt att se och läsa! Är inte så förtjust i Frankrike eller Paris men blir nästan sugen på att åka.

2012-06-29 @ 22:56:10
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se
Postat av: form55

Det känns som att man gå där en hel dag och ändå inte ha sett allt. Även om jag mest gillar skadinaviskt och amerikanskt så tror jag att jag hade kunnat hitta något som jag fastnar för där.

2012-06-30 @ 17:00:08
URL: http://jjform55.blogspot.com
Postat av: Alex/Tant

Stolen längst ner, det kallar jag ögonorgasm så det förslår!

2012-07-04 @ 02:06:17
Postat av: Maja

Åh, det är så underbart att gå runt där! Synd att ni hade dåligt väder men det är ju bara en anledning till att åka tillbaka snart igen. ;)

2012-07-08 @ 17:57:32
URL: http://yttersttrivsamt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0