Du och jag, Dalarna! (Del 1)

Minns ni hur jag föll totalt för Ångermanland och underbart vackra Höga Kusten förra året vid den här tiden?
 
I år hade jag förmånen att under semestern göra en efterlängtad resa tillsammans med likasinnade (loppisintresserade) vänner. Vi började i Stockholm och for via Gävle, Sandviken och Hofors vidare genom Dalarna där trakterna kring Falun, Borlänge, Gagnef, Leksand och Rättvik råkade ut för oss! Vidare nordost genom Hälsingland passerade vi Edsbyn, Alfta och Bollnäs för att sedan nå Sundsvall i Medelpad som sista utpost.   
 
Vi dammsög ungefär 45 loppisar och det gav resultat för samtliga. Jag tänkte visa er lite av allt det vackra jag såg under resan. Den första bilden föreställer en disig sommarnatt i Sundborn där jag fick till en stämningsfull bild.
 
 
Eftersom jag oftast sitter och trycker i Malmö uppskattar jag att få se vackra omgivningar, och jag upplevde att det i Dalarna verkligen ser ut som i geografiböckerna från skolan.. eller som på vykort. En riktig idyll.
 
 
Såhär får det hemskt gärna se ut när man besöker en loppis, eller vad säger ni?
 
 
 
Jag trodde det här hette färbod men jag lärde mig snabbt att det rätta namnet är härbre. Många gårdar hade ett härbre på tomten.
 
 
Den lilla byn Bäsna i Borlänge-trakten.
 
 
  
 
Stationshuset i Ovanåker från 1899 på banan Dala-Helsinglands Jernväg (DHdJ)..
 
 
 
 ..som sedan 1971 inte längre trafikeras av persontåg. Det är något visst med nedlagda järnvägar och stationer tycker jag!
 
 
Det var lite miljöbilder, det! Snart kommer vidare rapport från vår resa. Jag måste ju visa vad som inhandlades och var jag inhandlade det!
 
 
 
Kommentera gärna och kika snart in igen!

Kommentarer
Postat av: Skaffaren

Snyggt!
Jag gillar verkligen dina bilder.
Speciellt den första.
Hur många generationer drängar har inte vaknat upp med den synen efter en blöt kväll vid dansbanan.

2012-08-02 @ 08:42:02
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: sakletaren / anna

Hörde av Benny att antikhandlarna hade rädat i Bäsna på morgonen, men jag hittade lite barnsaker iaf :)

2012-08-02 @ 20:03:11
URL: http://www.filipsdotter.se/wp
Postat av: Linda

Så vackra foton, brings back the memories! :)

2012-08-03 @ 11:27:42
URL: http://porslinan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0