London del 4 - gatukonsten.

En av sakerna jag verkligen gillar med stora städer är hur mycket kreativitet som sjuder, ju större stad ju mer kreativitet föds där. Den levande och varierade gatukonsten på väggar, soptunnor och elskåp är ett utmärkt exempel på det. Idag är street art långt mer än bara grafitti utan exempelvis stickers, pärlplattor och motiv sprayade genom stenciler direkt på väggar.

Jag fotade en hel del av den varan i London, häng med på en titt! Jag hittade bland annat en stackars tjej utan kläder. Notera också Barbiedockan uppe till höger om henne.





Jag gillar verkligen hur föränderlig gatukonsten är. En piece målas över eller rivs bort, och en ny tar plats där. Det är inte en enskild individs konstprojekt utan är öppet för alla, med inga rätt eller fel.







Nedan fick både John Lennon, Jimi Hendrix och ett gäng pingviner plats.





På gatan med det häftiga namnet Fashion Street (gränd med ruffiga och svårt nedgångna miljöer trots namnet) hade en affisch satts upp..



..som anspelade på gatans namn. Franska för "den chica gatan" eller "gatan som är chic".







En vägg som smyckats med flera olika uttycksformer för gatukonst. Det fascinerar mig hur svårt det måste vara eller rentav omöjligt att stoppa den här rörelsen, hur den lever ett eget liv.



Vissa pieces är mer tredimensionella..



..än andra. På en vägg satt ett ganska platt fyrahövdat monster.



En kanin, anka och nallebjörn samsades med tre inte fullt så mysiga herrar.





Heja den spontana konsten!

Snart följer mer London, än har jag mer att visa. Ni kikar väl in snart igen?

Kommentarer
Postat av: Emelie

Många av de där målningarna känner jag igen från tiden då jag bodde i London. Jag gick Buxton street varje dag till jobbet! :)

2012-02-05 @ 15:25:34
URL: http://enblommigtekopp.blogg.se/
Postat av: form55

Det gäller att sådan här gatukonst görs på rätt ställe. Det är skickliga konstnärer med mycket talang som har gjort flera av verken ser jag.

2012-02-05 @ 17:22:19
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Jag är oxå en stor fantast av gatukonst men har tyvärr aldrig fått chansen att åka till London och se på utbudet där. Men en dag kanske... ;)

2012-02-05 @ 23:34:16
URL: http://Www.Facebook.com/hannakarlzon
Postat av: Anna

Riktigt häftiga! Vilka talanger! :)

2012-02-06 @ 19:37:50
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0